استراتژی های SONY برای فروش سنسور به کجا ختم می شود

شرکت ژاپنی بزرگ ترین تامین کننده سنسور برای دوربین تلفن های هوشمند است و در ابتدای سال جاری عنوان کرده بود قصد سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری برای گسترش کارخانه های ساخت سنسور خود را دارد .شرکت سونی از فروش سنسور هایش به آیفون و گلکسی اس ۶ خوب پول در می آورد.این کمپانی چینی به دلیل حجم بسیار بالای تقاضا برای سنسورهایش، اعلام کرد که ۳۷۵ میلیون دلار دیگر را به رقم پیشین و به جهت تجهیز کارخانه ها، اضافه خواهد نمود.

BN-ID296_SONYjp_M_20150428145118

Kazuo Hirai مدیرعامل ژاپنی شرکت سونی اعلام کرده است که« مهم نیست تولیدات ما در محصولات سایر کمپانی ها عرضه شود یا در محصولی که مستقیما توسط خود ما تولید گشته؛ در هر صورت زمانی که نوآوری به دست کاربران می رسد، هیجان زده می شوم». اکنون شرکت یاد شده بیش از هر زمان دیگری تمرکز خود را بر روی کسب درآمد از سایر شرکت ها و نوآوری های آنها معطوف نموده؛ هر کدام از موبایل های جدید اپل از دو سنسور ساخت سونی بهره می جویند که در مجموع می توان گفت کمپانی ژاپنی، از فروش هر آیفون درآمدی ۲۰ دلاری را کسب می کند. اپل مجبور شده است که برای بالا بردن کیفیت تصاویر به ثبت رسیده توسط دوربین جلو هم دست به دامن ژاپنی ها گردد.

به دلیل کاهش تقاضا برای موبایل های ساخته شده توسط شرکت سونی، ژاپنی ها اعلام نموده اند که برای اولین بار پس از عمومی شدن سهام این شرکت در سال ۱۹۵۸،‌ امسال نمی توانند سود سهام به سهام داران پرداخت نماید.

البته سونی در سال های اخیر زیان های مالی فراوانی را تجربه کرده اما هنوز هم تصمیم ندارد تا دست به یک تغییر جهت ناگهانی بزند از طرفی این شرکت قصد دارد تا در سال مالی ۲۰۱۷، به سود خالص و عملیاتی ۵۰۰ میلیارد ینی دست پیدا کند درآمدی که بیش از نصف آن، طبق نظر و پیش بینی مدیران ژاپنی، قرار است از بخش سنسور دوربین و همینطور بخش بازی های ویدیویی تامین شود.

در ماه فوریه، سونی بر اساس سودآوری بخش های مختلف خود را مشخص نمود؛ در بالاترین بخش، فروش سنسور دوربین، بازی های ویدیویی و همین طور فیلم و موسیقی قرار داشت. در میانه این جدول می شد فروش دوربین، لوازم مرتبط با موسیقی و ویدیو را دید و در انتهای جدول بخش تلفن های هوشمند و تلویزیون جای داشتند.

در ماه مارس، سونی توانست به رکورد درآمد ۲۰ میلیون دلار از فروش بازی های PS 4 دست پیدا کند که این رقم بسیار بالاتر از آنچه که شرکت مایکروسافت در این زمینه بدست می آورد است.این شرکت بخش تولید کامپیوترهای شخصی اش را به فروش رسانده و قصد دارد در مورد فروش بخش های تلویزیون و موبایل های هوشمند نیز دست به کار شود.آقای Yoshida مدیرارشد بخش مالی این شرکت در حال بررسی برای کاهش هزینه های این شرکت تا سقف ۳۰ درصد است .

از اساتید بلند پایه دانشکده تجارت توکیو که در گذشته تحت عنوان تحلیلگر محصولات با سونی همکاری داشته Atsushi Osanai نام دارد.در خصوص روند فعلی این شرکت می گوید: ما به عنوان یک تولید کننده لوازم الکتریک، باید از زیر سایه تولید سنسورهای نخ نمای دوربین خارج شویم.

کار کردن در شرکت سونی آرزوی هر نخبه علمی ژاپن بود. Junichi Hasegawa، یکی از مهندسینی که در گذشته در بخش پلی استیشن این شرکت مشغول به کار بوده است اعلام کرد که بسیاری از دانشمندان و نخبگان علمی ژاپن،بدلیل شرایط نامعلوم این شرکت مجبور به ترک آن شده اند.

ps4holiday

سونی همچنان با مشکلات بسیاری دست وپنجه نرم می کند. اگر چه سهام این شرکت اندکی افزایش یافته اما حقیقت این است که در قیاس با سال ۲۰۰۰، ارزش سهام این شرکت با کاهشی ۷۰ درصدی رو به رو بوده است، همه محصولات ریز و درشتی که سونی در سال ۲۰۱۴ به فروش رسانده، به اندازه نصف محصولات گران قیمت فروخته شده از سوی اپل در سال گذشته هم نیستند.

 

بخش سرگرمی این شرکت که توسط هکرها مورد حمله قرار گرفت باعث شد تا بسیاری از اطلاعات محرمانه و امنیتی و حقوق کارمندان این شرکت فاش شود.همچنین هکرها تهدید کرده بودند که عرضه ونمایش فیلم The Interview را باید لغو کند.اگرچه این فیلم در برخی از سالن های نمایش به صورت آنلاین به تصویر کشیده شد که ظرف مدت یک هفته پرفروش ترین فیلم گوگل پلی در سال ۲۰۱۴ شد. اما، مدیر بخش سینمایی سونی به نام امی پاسکال که بیش از یک دهه در این سمت خدمت کرده، عنوان نمود که در ماه میلادی جاری قصد دارد از سمت خود به عنوان مدیر بخش Sony Pictures کناره گیری کند. حال نکته جالب اینکه سایر شرکت های ژاپنی نظیر پاناسونیک و NEC نیز تصمیم گرفته اند قدم در راهی که سونی آن را آغاز کرده بگذارند .

با این حال حتی یکی از پر سود ترین کسب و کار های سونی، یعنی فروش بازی های ویدیویی نیز در حال متغیر شدن است. تحلیلگران بر این باورند که درآمدهایی بسیار بیشتر از آنچه در حال حاضر سونی کسب می کند، به دست خواهند آمد اگر این شرکت به اهمیت شبکه های دیجیتالی، بازی های آنلاین، موسیقی، فیلم و تلویزیون بیش از پیش پی ببرد.

ساخت سنسور های دوربین، همانگونه که قبلا گفته شد ، یکی از مهمترین تجارت های سونی بوده و این شرکت در چهار کارخانه در کشور ژاپن آنها را به تولید می رساند، اما تعداد کمی از کاربران آیفون و گلکسی ها، می دانند که بخش هایی از موبایلشان توسط شرکت سونی به تولید رسیده است. آخرین مدل از سنسورهای ساخته شده توسط سونی، Exmor RS IMX230 نام دارد که می تواند تصاویر را با رزولوشن ۲۱ مگاپیکسل ثبت کند. بنا به ادعای سونی این سنسور، قابلیت فوکوس به صورت خودکار را در خود گنجانده که صرفا در دوربین های گران قیمت دیجیتالی یافت می شود و می تواند بر روی سوژه های متحرک به بهترین شکل فوکوس کند.

این شرکت در سال ۲۰۱۲ توانست یک پرش فنی داشته باشد و کیفیت تصاویر ثبت شده را بیشتر کند؛ چنین اتفاقی به این شکل روی داد که سونی توانست دو چیپ را بر روی یکدیگر قرار دهد. یکی از چیپ ها وظیفه به ثبت رساندن مگاپیکسل ها را بر عهده داشت و دیگری شدت جریان برق وارده به سنسور را پایش می کرد. استفاده از این تکنولوژی باعث شد تا سازندگان موبایل نیز بتوانند محصولاتی باریک تر عرضه کنند که تا پیش از این امکانش فراهم نبود.

 

یکی از تحلیلگران موسسه UBS AG که Ryosuke Katsura نام دارد می گوید روش مورد استفاده از طرف شرکت ژاپنی و قرار دادن لایه چیپ ها بر روی یکدیگر، همچنان یک راز باقی مانده که فقط سونی از آن باخبر است.

تحلیلگران بر این باورند که فقط شرکت سونی است که می تواند نیاز سازندگان برای داشتن یک سنسور دوربین با کیفیت را برآورده سازد. سامسونگ، که خودش نیز در حال ساخت سنسور دوربین است فعلا ترجیح می دهد تا از سنسورهای ساخته شده توسط شرکت ژاپنی در موبایل های لوکس و گران قیمت خود بهره گیرد.

Hideaki Miwa ،که یکی از تحلیلگران مؤسسه Techno Systems Research می باشد عقیده دارد. هیچ کدام از رقبای سونی نخواهند توانست ساخت سنسور دوربین ، را که از فرایند فوق پیچیده ای برخوردار است در مدت زمان کوتاهی آن را کپی کنند.

بر اساس آمار موسسه تحقیقاتی توکیه ،شرکت سونی موفق به تولید ۴۰ درصد از سنسورهای به کار رفته در اسمارت فون های دیگر شرکت ها شده است که در سال ۲۰۱۳ به ۳۵ درصد کاهش یافته است.که کمپانی OmniVision و سامسونگ به ترتیب سهمی ۱۶ و۱۵ درصدی در ساخت این سنسورها داشته اند.

بنا به عقیده تحلیلگران پاسخگویی به تقاضای بالای سازندگان، تبدیل به یک چالش واقعی برای سونی شده است چرا که در این میان اتکای بیش از حد سونی به اپل به عنوان مشتری اصلی، می تواند برای شرکت ژاپنی خطرساز باشد؛ قبلا نیز پیش آمده که اپل بدون هیچگونه اعلام قبلی به شرکت ها، تامین کننده قطعه های خود را تغییر دهد.

یکی از تحلیلگران صنایع نیمه هادی به نام Satoru Oyama می گوید که در صورتی که اپل بتواند کیفیت ارائه شده توسط سونی را در جای دیگری بیابد، احتمالا دیگر از شرکت ژاپنی خرید نخواهد کرد همچنین سونی می داند روزی اپل بالاخره ترکش خواهد کرد به همین دلیل این شرکت اخیرا با کمپانی های چینی وارد کسب و کار شده و سنسور موبایل هایش را به شیائومی و سایر سازنده های چینی که موبایل هایی ارزان قیمت اما به تعداد زیاد تولید می کنند هم می فروشد. از طرف دیگر این سنسورهای با کیفیت در محصولات دیگری نظیر خودروهای بدون راننده نیز کاربرد خواهند داشت که به نظر می رسد می تواند شاخه ای دیگر از درآمد برای بخش سنسور سازی سونی را تشکیل دهد.

این در حالی است که شرکت سونی به کسب درآمد از طریق بازی های ویدیویی و پلی استیشن نیز فکر می کند که به عقیده تحلیلگران فروش کنسول های بازی مقطعی بوده ودر نهایت محکوم به شکست خواهند بود.اما سونی با این نظر مخالف است،واین شرکت در ماه نوامبر برای سال مالی ۲۰۱۷ در بخش ویدیو گیم درآمد ۱.۴ تا ۱.۶ تریلیون ینی را پیش بینی کرده است .

 

امیر انورزاده، مدیر شرکت سرمایه گذاری BGC در ژاپن می گوید: «در یک یا دو سال آینده، سونی با نت فلیکس مقایسه خواهد شد نه پاناسونیک». آقای هیرای با انتخاب نام «One Sony» برای استراتژی خود قصد دارد به سرمایه گذارانی که به وی اعتماد ندارند ثابت کند، رویاهای بزرگی در سر دارد که به زودی عملی خواهند شد. آقای هیرای به همراه Hiroki Totoki، مدیر بخش ارتباطات موبایل می کوشند تا روحیه ای تازه به کارکنان خود بدهند و آنها را تشویق به بیان ایده هایشان می کنند.

اکنون کارمندان سونی در مقر اصلی این شرکت در توکیو، با لباس هایی غیر رسمی در «سالن خلاقیت» گرد هم جمع می شوند که برای موفقیت و رشد می کوشد .

آقای هیرای در بخش گجت های الکتریکی برنامه ای به رسانه ها ارائه نداده است و انتظار سود آوری از همه بخش ها به جزء بخش موبایل می رود. مدیر عامل سونی علاقه شدید خود را به برخی از ابزارهای الکتریکی عنوان کرده و لقب «دیوانه دوربین» را برای خود برگزیده است. وی علاقه دارد شخصا نمونه های اولیه تولید شده هر محصول، نظیر دوربین و یا هدفون های این شرکت را مورد آزمایش قرار دهد و علاقه بسیاری به مطالعه تحلیل های صورت گرفته در وب سایت هایی که محصولات این شرکت را مورد آزمایش قرار می دهند دارد.

 

اواخر سال گذشته اعضای هیئت مدیره این شرکت با مدیر عامل هیرای در Hakone (شهری نزدیک توکیو) جلسه ای برگزار کردند که در آن جلسه، هیرای گفته بود در صورت عدم موفقیت در خصوص تعادل بخشی در میان قسمت های مختلف شرکت سونی، شخصا تمام مسئولیت ها را بر عهده خواهد گرفت.

آقای هیرای اکنون چنین پاسخ انتقاد ها را می دهد: «ما ضرب المثلی ژاپنی داریم که می گوید: “تعداد زیادی بادبادک بالای سر خود و بدون هیچ گونه نخی برای کنترل آنها نمی خواهیم.” در همین لحظه من می خواهم مطمئن باشم که هر بخش، از آزادی عمل کافی برخوردار است و می تواند کسب و کار خودش را اداره کرده و به سود دهی نیز برسد.»

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *