برای بازی، کنسول بهتر است یا کامپیوتر؟

کنسول !

وقتی که بحث از کنسول ها می شود ناخود آگاه به یاد سگا ، میکرو و اتاری می افتیم ، با اون همه سادگی که داشتند ساعت های شاد و خاطره انگیزی را برای ما رقم می زدند و همیشه در یادها می ماندند ، اما چه نوع سادگی ؟ بدون سختی در نصب ، نتظیمات سخت افزاری و هیچ ناسازگاری ، فقط کابل ها را به تلویزیون وصل می کنیم و دیسک را داخل درایو می گذاریم و شروع به بازی می کنیم .

کنسول های امروزی هم روند قبلی ها را دنبال می کنند و به نوعی کامل شده ی آنها هستند و قیمت آنها هم نسبت به معادل سخت افزاری آنها در PC ها کمتر است .

PC

وقتی صحبت از به صرفه بودن کامپیوتر ها می شود دو دلیل می تواند متقاعدمان کند : اول اینکه PC ها می توانند همه کاری انجام دهند از جمله :چک کردن ایمیل ، دانلود موزیک ، ویرایش عکس ، تحقیق کردن و خیلی کار های دیگر . دوم اینکه : علم همواره درحال پیشرفت است و روز به روز می توانید نرم افزار های (Direct X) کامپیوتر خود را آپدیت کنید و یا از لحاظ سخت افزاری ارتقاء دهید .

مواردی که بین کنسول و PC تمایز ایجاد می کنند :

  مقایسه کنسول با کامپیوتر ؛ دسته (Controller) و کیبورد !

مقایسه دسته بازی با کیبورد

آیا با دسته (Controller) می توانید به راحتی بازی کنید ، یا این که فقط کیبورد و موس را ترجیح می دهید ؟دلایل زیادی وجود دارد تا بهتر بودن دسته به شما ثابت شود : بر روی کیبورد کلید های زیادی وجود دارد اما آیا از همه ی آنها در بازی های مختلف استفاده می کنید ؟ و اصلا تا به حال به حالت دست خود در هنگام بازی توجه کرده اید ؟

اکثر گیمر هایی که از کیبورد و موس برای بازی استفاده می کنند و بیشتر دست خود را بر روی دکمه های W,A,S,D,Shift,Ctrl,Alt قرار می دهند ، همین طرز تعبیه ی کلید باعث تغییر در فرم اصلی دست می شود و می تواند حتی آسیب جدی هم برساند ، اما در مقابل ، در دسته ی کنسول های XBOX 360  و یا PS3 کلیدی اضافی وجود ندارد و هر کلید کاربرد خود را در لحظه دارد و حتی ترتیب چینش کلید ها به دست کمتر آسیب می رساند چون به نوعی دسته در دست شما جای می گیرد و لازم نیست برای فشردن کلید ها حالت خاصی به دست خود بدهید .

مقایسه کنسول با کامپیوتر ؛ پردازنده و گرافیک !

مقایسه پردازنده کامپیوتر با کنسول بازی

در قسمت بالا اشاره شد که تمام کلید های کیبورد در بازی ها کاربرد ندارد و دلیل منطقی آن ، استفاده از PC در زمینه های دیگر است ، پس اگر وسیله ای می خواهید که هم بتوانید با آن بازی کنید و هم بتوانید کار های دیگری انجام دهید ، PC مناسب است اما باید هزینه ی زیادی برای قطعات سخت افزاری آن از جمله رم و گرفیک بپردازید .

کنسول و PC هر کدام مشکلات به خصوص خود را دارند ولی کنسول نسبت به PC مشکلات کمتری دارد .

یکی از مشکلات PC مسئله ی نصب بازی ها است  ، ممکن است برای نصب بازی به موانع زیادی چون فایل های مکمل بازی ، بخورید مثلا بعضی از بازی ها برای نصب به آپدیت جدید گرافیکی نیاز دارند اما چه نوع گرافیکی ؟ هر گرافیکی آپدیت مخصوص به خود را دارد و دسترسی به آن مشکل می باشد، حتی شاید اصلا پردازنده و یا گرافیک شما قادر به پردازش بازی نباشند .

اما در کنسول ها می توانید با بالاترین درجه گرافیکی (کابل HDMI) ، بهترین رزولوشن و حتی بدون هیچ تاخیری (Lag) به بازی بپردازید و از آن لذت ببرید ، چون کنسول از ابتدا مهمترین وظیفه اش ، اجرای بازیها با بهترین کیفیت است . هرچند امروزه از کنسول ها توقعات دیگری مثل پخش موسیقی ، نمایش فیلم ، اینترنت و … می رود اما تمرکز اصلی شرکت سازنده روی بازی بوده و به همین دلیل بهترین کیفیت را روی کنسول تجربه خواهید کرد .

مقایسه کنسول با کامپیوتر ؛  قابلیت حمل

یکی از مهم ترین ویژگی کنسول ها قابل حمل و سبک بودن آنهاست ، اما یک PC اجزای زیادی دارد و به راحتی قابل حمل نیست . فرض کنید برای تفریحی شبانه دور هم جمع شده اید . بی خطر ترین و به نظر من مفرح ترین کار ، بازی با کنسول به صورت گروهی است . کنسول را از هر جایی می توانید به هر جا که می خواهید ببرید . شاید آن کنسول را دوستتان به خانه شما آورده باشد . اما کامپیوتر این اجازه را به شما نمی دهد .

بازی دسته جمعی با کنسول

هر چند داخل پرانتز این را هم بگم که با وجود لپ تاپ و کابل HDMI و تجهیزات دیگه ، می توانید با لپ تاپ خود همانند یک کنسول رفتار کنید اما یادتان باشه که با PC رومیزی نمی شه .

قیمت بازی های کنسول و PC !

با وجود این همه دلیل برای خرید کنسول و بازی های کنسول ، بازی های PC درسال ها اخیر بیشتر فروش رفته است . طبق آمار ها در سال ۲۰۰۹ فروش نسخه ی بازی های کنسولی بیشتر بوده اما از سال ۲۰۱۰  به بعد که فروش نسخه ی بازی های PC با کنسول تقریبا یکسان شد ، بازی های PC از کنسولی پیشی گرفت و فروش بیشتری داشت ، حتی بنابر پیش بینی Newzoo (محقق در زمینه ی صنعت بازی) فروش نسخه بازی های PC در چند سال آینده تغییری نمی کند و به همین شکل می ماند .

قیمت بازی های ایکس باکس در ابتدا حدود ۱۵۰۰ تومان بعد ۲۰۰۰ بعد ۳۰۰۰ و الان حول و حوش ۵ تا ۱۵ هزار تومان هم شده . بازیهای پلی استیشن هم که روی هارد ریخته میشه و برخی بازی های اورجینال را هم که مجبورید بخرید و قیمت کمی ندارند . از ۲۵  ۳۰ هزار تومان به بالا . قیمت باز های کامپیوتر هم بسته به نوع ، محبوبیت ، چند حلقه ای بودن ، متفاوت است . بسیاری از بازی های دم دستی را می توانید از سایت های دانلود ، دریافت کنید .

بنابراین کدام بهتر است ؟

مقایسه قیمت بازی های کنسول و کامپیوتر

امروزه با پیشرفت در  علم الکترونیک  ، کنسول ها هم تغییرات چشم گیری کرده اند : از جمله امکان دیدن فیلم و حتی تولید بازی های ورزشی برای Kinect یا Move که نه تنها سرگرم کننده است بلکه به سلامت انسان هم کمک می کند ، یا ابداع سیستم (Voice Controller) به چندین زبان روز دنیا ، کارکردن در دشبرد کنسول را بسیار آسان می کند و این امر خود ، کنسول را از PC متمایز می کند .

اختلاف قیمت یک PC خوب با یک کنسول آنقدر زیاد نیست ، پس اگر وسیله ای برای بازی می خواهید اشتباه نکنید .

هرچند  Xbox و PS3 پردازنده ی ضعیف تری نسبت به PC دارند ولی دردسر کمتری هم دارند . مثلا یکی از مشکلاتی که من با PC خودم دارم این است که همیشه برای نصب بازی های گرافیکی ، فضای هارد دیسک (Hard Disk) کم می آورم چون اولا بازی ها معمولا ۲ تا ۴ تا دی وی دی هستند و فضای زیادی اشغال می کنند و دوم این که اطلاعاتی از جمله فیلم یا عکس در هارد خود دارم که نمی توانم از آنها صرفنظر کنم .

در چند سال اخیر به دلیل به صرفه بودن PC ، میانگین زمان استفاده از PC از کنسول ها بیشتر بوده ولی قیمت بازی های آن نسبت به کنسول ها فرق زیادی نمی کند و تقریبا در یک سطح هستند .

درآمد سالیانه بازی های کامپیوتر و کنسول

جالب است بدانید :

۱ – ۷۲ درصد خانواده های امریکایی طرفدار بازی های ویدئویی هستند  .

۲ – میانگین سن گیمر ها ۳۷ سال است.

۳ – امروزه بازی های آنلاین طرفدار بیشتری دارند طبق آمار ها ، ۱۶درصد تحت شبکه (Multiplayer) بازی هایی از جمله Call of duty یا Strike   Counter ، ۴۴ درصد بازی های معمولی مانند پازل ، بازی های کارتی ،بازی های بوردی (Board Games) مانند مار و پله و … ، ۱۰ درصد بازی های کوچک دانلودی ، ۲۱ درصد بازی های اکشن ، استراتژیک ، ورزشی ، RPG ، مسابقه ای و ۱۰ درصد هم به دیگر بازی ها می پردازند .

پیش بینی وضعیت استفاده از وسایل الکترونیکی و دیگر مسائل مربوط ، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ به صورت زیر است:

تغییرات در دنیای تکنولوژی

سه مدل از بازی های کامپیوتری که در PC ها رواج بیشتری دارد شامل :

۱ – اول شخص (تفنگی) ، (FPS)(First Person Shooter)

۲ – استراتژیک ،(RTS)(Real Time Strategy)

۳ – بازی های مالتی پلیر آنلاین (MMORPG)

(Massively Multiplayer Online Role Playing Game)

خلاصه بحث اینکه :

۱ – کنسول برای بازی طراحی شده و طراحان ، بهترین کیفیت و عملکرد را بدون وقفه در بازی در نظر گرفته اند.

۲ – کنسول های امروزی تقریبا کارهای دم دستی کامپیوتر مثل پخش موزیک ، نمایش فیلم ، گشت و گذار در اینترنت را انجام می دهند .

۳ – در طراحی کنسول و کنترلر های آن ، به موقعیت فیزیکی انسان فکر کرده اند و دسته بازی به بهترین شکل ممکن در دست جاساز می شود . اما کیبورد و موس فقط برای بازی نیستند به همین دلیل بعد از مدتی بازی در دراز مدت فرم انگشتان ، کمر و چشم هایتان قطعا تغییر خواهد کرد .

۴ – بازی های کامپیوتر ارزان تر هستند و به راحتی همه جا پیدا می شوند اما بازی های کنسول ها گران تر هستند . ضمنا بازیهای کنسول حداقل یک DVD فضا لازم دارند در حالی که بسیاری از بازی های کامپیوتری در چند صد مگا بایت یا کمتر نیز پیدا می شوند ( صرفنظر از بازی های حجیم و گرافیک بالا )

۵ – اجرای بازی ها هم در کامپیوتر و هم در کنسول ، دردسر ها و قلق های خودشان را دارند . برای نصب بازی در کامپیوتر باید حواستان به حجم هارد ، حافظه رم ، گرافیک باشد و در کنسول نیز باید حواستان به آپدیت و حجم هارد باشد .

۶ – کنسول ها قابل حمل می باشند و تجهیزاتی مثل کینکت ( برای اکس باکس ) ، Move ( برای سونی و کنترلر wii ( برای نینتندو وی ) دارند که ارزش خرید را قطعا خواهند داشت .

۷ – امروز قیمت یک کنسول با تجهیرات ، تقریبا برابر با خرید یک کامپیوتر رومیزی تمام می شود . پس اگر برای بازی می خواهید وسیله الکترونیکی بخرید از نظر قیمت نگران نباشید .

۸ – تمام بحث هایی که بالا شد به کنار ، من بازی در کنسول رو با هیچ چیزی عوض نمی کنم !

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *