ترفندهای جستجو در گوگل – قسمت اول

1b7fd4639cde7332506ef06e41206cba_XL

محبوبیت موتور جستجوی گوگل دیگر بر کسی پوشیده نیست و همگان حتی برای یک بار هم که شده از این موتور جستجو استفاده کرده اند. اما برای این که به نتایج دقیق تر و بهتری در این موتور جستجور دست یابید باید ترفند هایی را یاد بگیرید که در عین سادگی بسیار در نتایج جستجوی شما موثر هستند. برای یادگیری این نکات و ترفند ها با ما همراه باشید.

برای این که از ابزاری استفاده کنیم نیاز است تا به طور کامل با آن آشنایی پیدا کنیم و از تمامی ترفند های آن با خبر شویم. حال اگر آن ابزار موتور جستجوی محبوب گوگل باشد، این موضوع جنبه ی حیاتی تری به خود می گیرد. چرا که این موتور جستجور مورد استفاده میلیون ها کاربر در سرتاسر جهان است و به ندرت پیدا می شوند افرادی که از این موتور جستجو استفاده نکرده باشند. برای جستجو عبارتی در موتور های جستجو و پیدا کردن بهترین نتایج نیازمند این هستیم که با روش هایی به جستجو های خود جهت دهیم. با مطالعه این نوشته شما می توانید با مجموعه کاملی از ترفند های جستجو در گوگل آشنا شوید.

۱. استفاده از اپراتورها برای جستجوی دقیق‌تر

موتور جستجوی گوگل در پیش بینی نتایج جستجوی شما بسیار کارآمد و توانا می باشد. اما شما نباید تنها به این پیش بینی ها کفایت کنید و می توانید برای افزایش دقت جستجوی گوگل و مفهوم کردن گوگل از روش هایی استفاده کنید. اگر عبارتی را در کوتیشن مارک قرار دهید به این معناست که گوگل دقیقا به دنبال آن عبارت باشد. اگر قبل از عبارتی از علامت منفی استفاده کردید در نتایج جستجوی گوگل اثری از آن نخواهید دید و گوگل آن را جستجو نمی کند. برای این که دو انتخاب را در اختیار گوگل قرار دهید می توانید از “OR” به معنای گذاشتن “یا” استفاده کنید و یا در صورتی که معنای “و” مدنظر شماست از “AND” استفاده کنید. برای افزایش دقت جستجو از اپراتورها استفاده کنید تا نتایج مطلوب تری به دست بیاورید.

۲. استفاده از ستاره

اگر می خواهید لیستی از تمامی اختراعات توماس ادیسون به دست بیاورید یا متن آهنگی مورد نظر شماست می توانید از این روش استفاده کنید. برای این که گوگل بهترین پاسخ را به درخواست شما بدهد بهتر است در پایان عبارتی که جستجو می‌کنید یک “*” بگذارید. برای مثال وقتی شما عبارت “Thomas Edison invented” را همراه با یک ستاره جستجو می‌کنید شاهد نتایجی از اختراعات ادیسون خواهید بود که به صورت یک نوار در بالای نتایج نمایش داده می‌شوند. در اینصورت دیگر نیازی به طبقه بندی نتایج جستجو نیست!

۳. سوالات عادی بپرسید

اغلب استفاده از کوتیشن مارک، AND و OR برای کاربران سخت می باشد و آن ها دوست می دارند با استفاده از عبارات محاوره ای به نتایج مورد نظرشان برسند. خوش‌‌بختانه گوگل در فهمیدن زبان جستجوگر بسیار تواناست برای مثال لازم نیست برای دانستن فاصله گلاسکو تا لندن عبارت “Distance Glasgow London” را استفاده کنید. گوگل با سوالی که به زبان گفتار شما نزدیک است نیز به این سوال پاسخ خواهد داد. برای فهمیدن فاصله دو مکان در گوگل “How far is X to Y” را جستجو کنید این نحوه بیان به زبان محاوره شما نزدیک‌‌تر است و البته گوگل در درک آن با مشکلی روبرو نخواهد بود و بهترین نتایج به شما نمایش داده خواهد شد.

۴. به گوگل بگویید کجا را باید جستجو کند

اگر می خواهید جستجوی شما در محدوده ای مشخص انجام شود می توانید به این مهم دست یابید. در حالت پیش فرض هنگامی که شما عبارتی را جستجو می کنید گوگل آن عبارت را در تمامی ایندکس های خود سرچ می کند. اما شما قادر هستنید با فرامین ساده‌ای در محدوده‌ی جستجوی گوگل تغییر ایجاد کنید. اگر قصد دارید یک وب‌سایت یا دامنه‌ی خاص را جستجو کنید کافی است از “site:” استفاده کنید مثلا “site:zoomit.ir” را جستجو کنید تا فقط جستجوی شما محدود به زومیت باشد. استفاده از “site:uk” نتایج جستجو را محدود به دامنه‌های انگلستان می‌کند؛ شما با جایگذاری کشور مورد نظر به جای uk می‌توانید نتایج را محدود کنید. با استفاده از “source:” گوگل فقط به دنبال منابع خبری خواهد گشت. با استفاده از “intitle:” گوگل فقط به دنبال نتایج در عناوین وب‌سایت‌ها خواهد گشت. “inurl:” به شما این امکان را می‌دهد تا نتایج جستجو را به آدرس صفحات محدود کنید. با تعیین محدوده جستجو و انجام ترفند های قبلی شما می توانید نزدیک ترین نتایج به عبارت مورد نظر خود را داشته باشید.

۵. کوتاه کردن یک URL

گوگل به آدرس‌های توصیفی و طولانی به دلیل راحت‌تر بودن طبقه‌بندی آن‌ها علاقه زیادی دارد؛ ولی همین آدرس‌های بلند برای ما در زمان اشتراک‌گذاری و پرینت گرفتن صفحات مشکل‌ساز خواهند شد. گوگل برای حل این مشکل یک کوتاه کننده URL با نام Goo.gl را به شما پیشنهاد می‌کند. این کوتاه‌کننده به راحتی این آدرس‌های بلند و آزارهنده را به آدرس‌های کوتاه و قابل استفاده تبدیل می‌کند. همچنین در goo.gl شما می‌توانید به اطلاعاتی مانند تعداد کلیک‌ها بر لینک دسترسی داشته باشید برای این کار از قسمت “details” استفاده کنید.

۶. جستجوی معکوس یک تصویر

یکی از قابلیت های گوگل که حتما برای شما تازگی خواهد داشت جستجوی معکوس یک تصویر است. جستجوی تصویر با استفاده از موتور جستجوی گوگل قابلیت های متنوعی دارد که یکی از این قابلیت ها این است که شما تصویری را بسیار شبیه به تصویری که خودتان به دنبالش هستید به گوگل می دهید و گوگل نیز تصاویر شبیه به آن را به شما می دهد. برای این کار به قسمت جستجوی تصاویر رفته و بر روی آیکون دوربین در سمت راست نوار جستجو کلیک کنید. سپس با آپلود تصویر یا دادن آدرس تصویر موردنظر جستجوی معکوس تصاویر را انجام دهید. شگفت انگیز نیست؟!

۷. جستجوی فایل

آیا تا به حال به دنبال نوع مشخصی فایل در گوگل بوده اید؟ برای جستجوی یک نوع خاص از فایل باید عبارت “:filetype” را همراه با نوع فایل درخواستی در جستجوی خود ذکر کنید. برای مثال وقتی به دنبال فایل‌های مایکروسافت اکسل می‌گردید باید عبارت “filetype:xls” را در جستجوی خود بیاورید. بسیاری از ما با پسوند فایل‌های رایج آشنایی داریم و قطعا استفاده از این ترفند برای جستجو، ما را به اطلاعات دقیق‌تری خواهد رساند.

۸. یافتن اطلاعات در مورد مقصد مسافرت

نقطه قوت موتور جستجوی گوگل نسبت به سایرین در تنوع بالای سرویس هایی است که این موتور جستجو در اختیار کاربران می گذارد. دسته ای از کاربران که گوگل توجه خاصی به آن ها داشته است مسافرین هستند. وقتی شما نام یک محل یا شهر جستجو می‌کنید، گوگل اطلاعاتی فراتر از آنچه که در ویکیپدیا پیدا خواهید کرد به شما می‌دهد. برای مثال شما به دنبال اطلاعاتی از اماکن دیدنی شهر پاریس هستید؛ کافی است عبارت “paris attractions” را جستجو کنید. در این صورت نواری در بالای صفحه شامل نقاط دیدنی شهر پدیدار خواهد شد. با کلیک بر روی هر یک از موارد یافت شده اطلاعاتی از قبیل آدرس، تاریخچه و زمان‌های بازدید نمایان خواهد شد.

۹. جستجو در بین دو عدد خاص

برای این که راحت‌تر بتوانید بین دو عدد خاص جستجو کنید این قابلیت به کمک شما خواهد آمد. برای مثال وقتی قصد دارید اتفاق خاصی را در یک بازه‌ی زمانی مشخص جستجو کنید یا یک بازه برای قیمت یک کالا مشخص کنید این ترفند به شما کمک خواهد کرد. برای این کار بین دو عدد از دو نقطه “..” باید استفاده کرد.

به عنوان مثال وقتی می‌خواهید در مورد رویدادی خاص مثل جام جهانی فوتبال در یک بازه‌ی زمانی خاص جستجو کنید کافی است عبارت “world cup 1950..2000” را جستجو کنید. یک مثال کاربردی دیگر در مورد این ترفند استفاده از آن در محدود کردن بازه‌ی قیمت یک کالا است.

۱۰. پیدا کردن اطلاعات تماس مربوط به خدمات مشتریان

یکی از قابلیت هایی که کاربرد چندانی در ایران ندارد این قابلیت است ولی با این وجود ما شما را با آن آشنا می سازیم. برای دسترسی ساده‌تر به اطلاعات تماس می‌توانید از گوگل کمک بگیرید. کافی است عبارت”X customer service” را جستجو کنید. فراموش نکنید X را با نام شرکت موردنظر خود جایگزین کنید.

۱۱. معنی کردن یک کلمه یا عبارت

گوگل در حدس زدن منظور شما از عبارت جستجو شده بسیار توانمند است؛ ولی بهتر است با کمک اپراتورهای جستجو به جستجوهای آن جهت بدهیم. برای این که معنی یک عبارت یا کلمه را بدانید بهتر است عبارت موردنظر را همراه با “define” جستجو کنید. در این صورت علاوه بر نمایش ترجمه مواردی مانند ریشه کلمات، معانی دیگر و گراف محبوبیت آن واژه برای شما نمایش داده خواهد شد.

۱۲. استفاده از ماشین‌حساب

اگر در نوار جستجوی گوگل “calculator” را تایپ کنید ویجت ماشین‌حساب برای شما نمایان خواهد شد. این ماشین‌حساب برای محاسبات عادی شما کافی خواهد بود. شما همچنین می‌توانید اعمال ریاضی خود را به صورت سوالی از گوگل بپرسید؛ به عنوان مثال عبارت “? how much is 14% of £۳۲۷” به شما مقدار ۱۴درصد از ۳۲۷ یورو را نمایش خواهد داد. شما علاوه بر محاسبات پایه‌ای می‌توانید معادلاتی از جمله معادلات مثلثاتی، نمایی و لگاریتمی را رسم کنید؛ اگر مرورگر شما از WebGL پشتیبانی کند امکان رسم گراف سه‌ بعدی نیز برای شما وجود خواهد داشت.

۱۳. پالایش کردن نتایج در جستجوی تصاویر

هرگاه در جستجوی تصویری گوگل عبارتی را جستجو می‌کنیدو این عبارت جستجو دوپهلو باشد، نواری در بالای تصاویر یافت شده برای انتخاب نوع تصویر ظاهر خواهد شد. برای مثال وقتی شما کلمه “Android” را در قسمت تصاویر جستجو می‌کنید در قسمت بالایی تصاویر نواری ظاهر می‌شود که در آن تصاویر در گروه‌های مختلفی مانند”logo” و “wallpaper” و مواردی از این دست تقسیم‌بندی شد‌ه‌اند. برای دسترسی به تنظیمات بیشتر می‌توانید روی “Search tools” کلیک کنید؛ با نمایان شدن تنظیمات می‌توانید اقدام به پالایش تصاویر بر اساس اندازه، زمان ایجاد شدن و رنگ بکنید. برای جلوگیری از نمایش نتایج مناسب برای سنین بالا گزینه “SafeSearch” را فعال نمایید.

۱۴. تبدیل قیمت ارز و واحدها

برای تبدیل قیمت ارز، وزن و واحدهای مختلف می‌توانید از نوار جستجوی گوگل استفاده کنید. برای این کار کافی است عبارت “convert” را قبل از واحدهای مورد نظر اضافه کنید؛ فراموش نکنید بین دو واحد از “to” استفاده کنید. فرض کنید شما قصد دارید ۳۲۰ درجه فارنهایت را به درجه سلسیوس تبدیل کنید برای این کار به نوار جستجوی گوگل رفته و عبارت “Convert 320 F to C” را جستجو کنید. این مبدل آشنایی کاملی با زوایا، نرخ جریان، فرکانس‌ها، اسب‌‌ بخار، حجم، وزن، طول، نرخ داده و ارزها دارد.

۱۵. یافتن اپلیکیشن‌ها

شما می‌توانید نتایج جستجوی گوگل را به اپلیکیشن‌ها محدود کنید. برای این کار کافی است در قسمت انتخاب نوع جستجو بر روی “more” و سپس “Apps” کلیک کنید. عموما نتایج جستجو در این قسمت به خاطر جستجوی بیشتر کاربران به نرم‌افزارهای اپ استور و گوگل پلی ختم می‌شود. برای این که در جستجوی خود به اپلیکیشن‌های دیگر پلتفرم‌ها مانند ویندوز و بلک‌بری دسترسی داشته باشید باید نام پلتفرم موردنظر را در کنار نام اپلیکیشن جستجو کنید.

۱۶. چک کردن پروازها و شرایط جوی

مسافران یکی از گروه‌های مهم استفاده کننده از موتور جستجوگر گوگل هستند و گوگل برای آن‌ها امکانات مختلفی درنظر گرفته است. اگر شما شماره پرواز خاصی را جستجو کنید یا عبارت ساده‌‌ی “airline X to Y” را برای جستجو وارد کنید (X نام مبدا و Y نام مقصد پرواز است) گوگل اطلاعات زمان پرواز، زمان رسیدن به مقصد و ترمینال مربوط به آن پرواز را در اختیار شما قرار خواهد داد. برای بررسی شرایط جوی محل موردنظر خود کافی است عبارت “X weather” را جستجو کنید (X نام محل موردنظر است). دما، پیش‌بینی وضع هوا و سرعت باد در ۷ روز آینده نتیجه‌ی جستجوی شما در گوگل خواهد بود.

۱۷. شخصی‌سازی جستجو

اگر به گوگل اجازه داده باشید نتایج جستجوهای شما را ذخیره کند در این صورت امکان دسترسی به آن‌ها از هر وسیله‌ای برای شما وجود خواهد داشت. این کار مزیت‌هایی برای شما خواهد داشت؛ اول این که گوگل نتایج مناسب‌تری به شما خواهد داد، پیش‌بینی بهتری از جستجوی شما خواهد داشت و به شما این امکان را می‌دهد تا به تاریخچه‌ی جستجوهای خود دسترسی داشته باشید.

۱۸. بررسی کردن املای کلمات

این ویژگی گوگل بسیار هوشمندتر از نمونه‌های نرم‌افزاری موجود است. گوگل مجموعه عظیمی از کلمات و عبارات را برای جستجوی بهتر شما به خدمت گرفته است که نه تنها کلمات و عبارات نوشته شده را به خوبی تشخیص می‌دهد، بلکه قادر است خواسته شما را نیز پیش‌بینی کند. تقریبا برای اکثر جستجوها شاهد پیشنهادات گوگل هستیم، مگر در شرایطی که پیشنهاد موجود از قوانین گوگل تخطی کند.

۱۹. سفارشی‌سازی تنظیمات جستجو

گوگل امکان سفارشی‌سازی برخی از تنظیمات را به کاربران می‌دهد. در قسمت تنظیمات که با آیکن چرخ‌دهنده نشان داده شده است، کاربر می‌تواند طیف وسیعی از شخصی‌سازی‌ها را برای جستجوی خود اعمال کند. برای مثال شما می‌توانید تعداد نتایج نمایش داده شده در هر صفحه، نحوه‌ی باز شدن هر یک از نتایج، تنظیمات SafeSearch و بسیاری از موارد دیگر را تغییر دهید.

۲۰. دیدن یک سایت حتی زمانی که آفلاین است

شاید شما نیز به این مورد برخورده اید که بخواهید از سایتی بازدید کنید ولی آن آفلاین شده باشد. این مشکل برای سایت های متعددی به وجود می آید. بسیاری از وب‌سایت‌ها ممکن است به دلیل مشکلات به وجود آمده در سرورهای خود این مشکل را تجربه کنند. گوگل با هر بازدیدش از یک وب‌سایت نسخه‌ای از آن را ذخیره می‌کند؛ به این اطلاعات ذخیره شده کَش گفته می‌شود. برای دسترسی به نسخه کَش شده‌ی یک سایت، بر روی فلش سبز رنگ کنار URL نتیجه جستجو کلیک کنید؛ با کلیک روی “Cashed” شما وب‌سایت کش شده را مشاهده خواهید کرد. زمان کش شدن وب‌سایت در قسمت بالایی صفحه قابل رویت است.

امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. منتظر قسمت دوم همین مقاله باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *