دانستنی هایی در مورد چشم از آغاز تا کنون

چشم های ما دو عضو بسیار مهم بدن هستند که هر چند بالا نشین اند دارای منزلت خاصی هم هستند. شاید ما با چشم ببینیم و در مورد پدیده ها اطلاعات کسب کنیم اما کمتر پیش می آید در مورد چشم به دنبال اطلاعات خاص باشیم. امروز به پاس نعمت چشم هایمان، به بررسی و یاد آوری نکاتی در مورد چشم ها کی پردازیم

greenEye

در صورت تشخیص نور توسط چشم ،چشم قادر به دیدن تصاویر خواهد بود .

چشم ما نقطه کوری دارد که عصب بینایی در آنجا قرار دارد و به محض برخورد ودیدن اجسام اطلاعاتی در مغز پردازش می شود که این اطلاعات از طریق عصب بینایی به مغز فرستاده شده وباعث دیدن تصاویر می شود.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید همه جانوران چشم ندارندفقط ۹۵%از آنها چشم دارند . چشم بعضی از جانوران پیچیده است و قادر به دیدن اجسام ،رنگ ها، وتصاویر هستندو چشم بعضی از آنها سیستم ساده ای دارند که فقط تاریکی و روشنایی را تشخیص می دهند.

چشم های بعضی از جانوران و حیوانات نسبت به چشم انسان دید وسیع تری دارند حیواناتی مانند اسب ،گاو،گوسفند که چشم های آنها در دوطرف سرشان قرار دارد اینگونه است.اما چشم بعضی ازجانوران مانند چشم انسان نزدیک به هستند که وضعیت دید محدودی دارند.

بافت شبکیه چشم نقشی مانند فیلم های موجود در دوربین های قدیمی را دارد که حساس به نور بوده و در سطح داخلی چشم مان قرار دارد . شبکیه سلول مخروطی شکلی دارد که رنگ ها را به راحتی شناسایی می کند.

عدسی مسیر نور را تغییر می دهد .ما می توانیم توسط عدسی چشم مان بر روی اجسام در هر فواصلی تمرکز کنیم .

عنبیه توسط قرنیه که بافتی شفاف دارد پوشانده ومحافظت می شود . عدسی همراه با قرنیه مسیر نور و شکل ها را تغییر می دهند و نور را بر روی شبکیه می اندازند که می توان اجسام وتصاویر را به راحتی دید.

مردمک ها با توجه به مکان های تاریک و روشن به ترتیب تنگ وگشاد می شود و اندازه آنها تغییر می کند.عنبیه در اطراف مردمک قرار دارد که اندازه آن را کنترل می کند و در افراد مختلف رنگ عنبیه متفاوت است .

چشم مگس که مرکب مانند است حرکات خیلی سریع را تشخیص می دهند. وسلول های استوانه ای شکل تضاد اندک نور را تشخیص می دهند.

دانشمندان معتقدند که چشم در ابتدا شکل ساده ای داشته وبه مرور تکامل پیدا کرده است .جانورانی که قادر به دیدن نیستند برای بقای خود در برابر حوادث وجانوران دیگرمجبور به مبارزه هستند.

برای محافظت از چشم در برابر آفتاب شدید ،و فعالیت های خطرناک از عینک های مخصوص استفاده می شود.

امروزه جراحان و متخصصان چشم پزشکی با تجویز عینک و جراحی بر روی چشم وضعیت دید عمومی افراد را اصلاح می کنند.

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *