دستگاه اندرویدتان را به کامپیوتر دسکتاپ لینوکس تبدیل کنید

debian-noroot_23e49

هر ساله شاهد این هستیم که قدرت پردازش گوشی های هوشمند اندرویدی افزایش می یابد و حتی ممکن است در آینده دور از انتظار نباشد که این قدرت حتی بیشتر از کامپیوتر های دسکتاپ شود! ولی امروزه این تلفن ها می توانند از پس کارهای سنگینی چون ویرایش فیلم و عکس بربیایند و در این زمینه با کامپیوتر های دسکتاپ به رقابت بپردازند. شاید کسی این تصور را نداشت که روزی بتوان چنین کارهای سنگینی را با استفاده از گوشی های هوشمند انجام داد. اما در اینجا می خواهیم پا را فراتر از این گذاشته و شما را با روشی آشنا سازیم تا بتوانید دستگاه اندرویدی خود را بدون این که روت کنید به یک سیستم دسکتاپ لینوکسی مبدل سازید. با ما همراه باشید.

نصب Debian noroot نقطه آغازین این فرآیند است. شما می توانید با مراجعه به گوگل پلی این برنامه را دریافت و نصب نمایید. این نرم افزار که دبیان نام دارد از محبوب ترین نسخه های لینوکس می باشد که این امکان را در اختیار شما می گذارد تا نرم افزار های متن بازی مثل لیبره آفیس، گیمپ (GIMP)، آیس‌کت (IceCat) و بسیاری دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی را به صورت رایگان بر روی آن نصب نمایید. برنامه‌ی Debian noroot، دبیان ۰٫۷ ویزی (Debian 7.0 Wheezy) را روی دستگاه شما نصب می‌کند که این برنامه نسخه ای قدیمی اما پایدار از دبیان است که با وجود قدیمی بودن هنوز نیز آپدیت های امنیتی را دریافت می کند و برنامه ها را از طریق APT نصب می نماید.

پس از دریافت و نصب Debian noroot باید کمی منتظر بمانید تا تمامی پکیج ها نصب شوند. پس از نصب تمامی پکیج های مورد نظر دبیان اجرا می شود و شما خواهید توانست نشانگر موس را در محیط دسکتاپ تکان دهید.

دبیان را آپدیت کرده و برنامه‌های مهم را نصب کنید

نکته قابل توجه این است که بر روی دبیان هیچ برنامه از قبل نصب نشده است و شما مجبور هستید تا تمامی برنامه های مورد نیازتان را خودتان نصب نمایید. اگر احتمالا از لینوکس استفاده کرده باشید و یا با آن آشنایی داشته باشید پس کار شما بسیار راحت است و می توانید با استفاده از ترمینال روت و دستور ‘apt-get’ هر برنامه ای را که به آن نیاز دارید دریافت کنید اما اگر برای اولین بار است که از لینوکس استفاده می کنید نیازی به نگرانی نیست و می توانید با انجام قدم به قدم مراحل زیر این فرآیند را پشت سر بگذارید.

نشان‌گر موس را بر روی آیکونی روی دسکتاپ با نام ‘Root Terminal’ برده و دوبار آن را لمس کنید.

توصیه ما این است که برای این کار از کیبورد بلوتوث استفاده کنید چرا که راحت ترین روش تایپ در محیط ترمینال استفاده از کیبورد بلوتوث است. اما اگر به چنین کیبوردی دسترسی ندارید مجبور خواهید بود تا از کیبورد لمسی اندروید به منظور تایپ کردن دستورات مورد نظر استفاده کنید. برای این که کیبورد را در محیط لینوکس بالا بیاورید باید از بالا یا گوشه‌ی صفحه انگشت خود را به میانه‌ی صفحه بکشید تا کلیدهای پیمایشی روی صفحه ظاهر شوند و سپس دکمه‌ی بازگشت را فشار دهید. برای اطمینان از این مسئله که نسخه دبیان مورد استفاده شما آپدیت است یا خیر، دستور apt-get update را در ترمینال روت تایپ کنید. با انجام این عمل آپدیت های سیستمی و امنیتی مورد نیاز بر روی دبیان نصب خواهند شد. پس از این نرم افزار های مورد نیازتان را نصب کنید. در ادامه لیستی از نرم افزار های مورد نیاز برای شروع کار با لینوکس را آورده ایم که توصیه می کنیم آن ها را دریافت و نصب نمایید.

مجموعه‌ی لیبره آفیس: apt-get install libreoffice

نرم‌افزار ویرایش تصاویر گیمپ: apt-get install gimp

مرورگر اینترنت آیس‌ویزل (ساخته شده بر مبنای فایرفاکس): apt-get install iceweasel

این لیست شما را برای آغاز به کار با سیستم دسکتاپ لینوکسی کمک خواهد نمود و استفاده از آن ها برای شما مفید و کاربردی می باشد. ولی برنامه ها و ابزار کاربردی و حتی بازی های فراوان دیگری وجود دارند که شما می توانید با روشی که در بالا آوردیم تمامی آن چه را که می خواهید دانلود نمایید. فقط لازم است شما به صفحه‌ی رسمی پکیج‌های دبیان ویزی رفته و لیست کاملی از آن‌ها را مشاهده نمایید.

موس و کیبورد را متصل کنید

جفت سازی موس و کیبورد بلوتوث با دستگاهی اندرویدی کاری بسیار راحت است. برای این کار به قسمت تنظیمات رفته و سپس به بخش بلوتوث مراجعه نمایید. با انتخاب گزینه‌ی اسکن، کلیه دستگاه های بلوتوثی را مشاهده خواهید کرد که موس و کیبوردتان نیز از جمله آن هاست. وقتی موس و کیبورد را به دستگاه متصل کنید، دبیان به صورت اتوماتیک آن‌ها را پیدا خواهد کرد و اجازه می‌دهد از آن‌ها استفاده کنید.

دستگاه اندرویدی خود را به یک مانیتور متصل کنید

با گذراندن مراحل بالا می‌توانید از دستگاه اندرویدی خود مثل یک کامپیوتر دسکتاپ مینیاتوری استفاده کنید؛ اما آیا از این بهتر هم می‌شود؟ با کمی زحمت بیشتر می‌توانید دستگاه اندرویدی خود را به یک مانیتور متصل کرده و آن را به یک کامپیوتر دسکتاپ کامل لینوکسی تبدیل کنید. چندین راه برای انجام این کار وجود دارد. اگر از جمله معدود افرادی هستید که توانسته‌اید به نحوی دانگل کروم کست (Chromecast) را در ایران تهیه کنید، کافی است اپ آن را باز کرده، به منوی آن در قسمت بالا سمت چپ رفته و گزینه‌ی Cast screen را بفشارید تا تصویر گوشی خود را عیناً روی مانیتور یا تلویزیونی که به کروم کست متصل است مشاهده کنید.

البته با استفاده این روش مقدار لگ خواهید داشت؛ پس راه بهتر خرید یک آداپتور تبدیل micro USB به HDMI است. به راحتی می‌توانید این تبدیل را با قیمتی حدود ۲۰ هزار تومان در بازار پیدا کنید هرچند توصیه می‌شود با صرف اندکی هزینه‌ی بیشتر، به سراغ انواع با کیفیت تر بروید. حالا دستگاه اندرویدی شما تبدیل به یک کامپیوتر لینوکسی کامل شده است که تماماً درون یک آیکون روی صفحه‌ی دستگاه اندرویدی شما قرار دارد. از همه مهم‌تر، تمامی این‌ها بدون نیاز به روت کردن دستگاه میسر شده است.

آیا شما توانستید با استفاده از روش ذکر شده موفق به انجام این کار شوید؟ اگر پاسخ شما مثبت است می توانید تجربیات خود را در این رابطه در بخش نظرات با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *