نقشه راه برای ارسال انسان به مریخ توسط ناسا

553733f210c9da2575b79a8da8c3106b_XL

بسیاری است که کشور ها در صنعت هوافضای خود مشغول بررسی بسیاری از پروژه های مختلف می باشند که در راس همه ی آن ها سفر به فضا و کرات دیگر جایگاه مخصوص به خود را دارد. انسان در گذشته حسرت پرواز در آسمان آبی را داشت تا این که این آرزو توسط برادران رایت به حقیقت پیوست و انسان طعم پرواز را چشید. ولی باز قانع نبود و می خواست قدم فراتر بردارد و به بی نهایت آسمان حرکت کند. فضا

حال این انسان تلاش خود را کرد با بدست آوردن تکنولوژی و قوانین حاکم بر طبیعت و ساخت مجهز ترین فضا پیما ها و کنترلر ها به سمت فضا حرکت نمود و توانست برای اولین بار به سطح قمر زمین ماه فرود آید واین دست آوردی بسیار والا بود. رفت و آمد ها به فضا بیشتر شد تا جایی که ایستگاه فضایی تحت عنوان ناسا در فضای خارج از زمین ساخته شد که در مدار معینی به دور زمین می چرخد و فضانوردان مختلفی در آن رفت و آمد می کنند.

حال ناسا در صدد است که انسان به کره ی همجوار زمین یعنی سیاره ی سرخ یا همان مریخ ارسال کند و با انجام تحقیقات بسیار راه را برای این کار آسان کند.

اسکان دادن انسان در کره مریخ (بهرام) دست‌ مایه گمانه‌زنی‌ها و مطالعات جدی بوده ‌است زیرا شرایط سطحی این سیاره و وجود آب در آن باعث شده تا بتوان آن را قابل زیست ‌ترین مکان خارج از کره زمین در منظومه خورشیدی دانست.

کره ماه ، به عنوان نخستین مکان برای شهرک ‌سازی برون ‌زمینی انسان ‌ها پیشنهاد شده اما ماه دارای جو نیست در حالی که مریخ با جو رقیقی که دارد امکان بیشتری برای میز بانی از انسان و دیگر گونه ‌های زیست آلی را فراهم می‌کند.

هم کره ماه و هم کره بهرام به عنوان سکونتگاه‌ های بالقوه برای انسان ‌ها پر هزینه هستند و مخاطراتی چون فرود در مناطق با جاذبه سنگین، معروف به چاه ‌های گرانشی، را هم در خود دارند. به این خاطر معدن‌کاری در سیارک ‌ها نیز به عنوان گزینه دیگری برای گسترش انسان در محدوده فرازمینی مطرح شده‌اند.کره زمین از نظر ترکیب بدنه، اندازه و گرانش (جاذبه) سطح با سیاره ناهید (زهره) همانندی‌ های زیادی دارد اما مشابهت‌ ها با مریخ برای سکونت گزیدن انسان‌ها مناسب‌ تر به نظر می‌آیند. این مشابهت‌ها عبارتند از:

روز مریخی (معروف به هور) بسیار با روز زمینی نزدیک است. یک روز که بر مبنای خورشید محاسبه شده‌باشد در کره مریخ ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۳۵٫۳۲۴۴ ثانیه است.

پهناوری رویه کره مریخ فقط ۲۸٫۴ درصد از مساحت رویه کره زمین کمتر است و مقدار خشکی‌ها زمین فقط کمی بیش از سطح مریخ است. شعاع مریخ نصف زمین و جرم آن یک ‌دهم زمین است.

انحراف محوری مریخ ۲۵٫۱۹ درجه و انحراف محوری زمین ۲۳٫۴۴ درجه است. در نتیجه بهرام هم مانند زمین فصل دارد، البته فصل‌های مریخ دو برابر فصول زمین به‌ درازا می‌کشند زیرا هر سال مریخ ۱٫۸۸ برابر سال زمین است. قطب شمال مریخ هم ‌اینک به سوی صورت فلکی ماکیان (دجاجه) اشاره می‌کند و نه به خرس کوچک.

مریخ جو دارد. با وجود رقیق بودن (۰٫۷ جو زمین) این جو در برابر پرتوافکندن‌ های خورشیدی و کیهانی مقداری حفاظت فراهم می‌کند. از وجود این جو هم‌چنین می‌توان برای ترمز هوایی فضاپیما های وارد شونده به مریخ استفاده کرد که این کار پیش از این بارها انجام شده‌است.

مشاهدات اخیر فضاگرد های ناسا وجود آب در کره بهرام را تائید کرده‌است. از قرار معلوم، مریخ مقادیر قابل توجهی از تمامی عناصر لازم برای نگهداری از زیست، از نوع زمینی‌اش، را داراست.

سازمان فضایی ایالات متحده‌ی آمریکا گزارشی را با عنوان NASA;s Journey to Mars: Pioneering Next Steps in Space Exploration منتشر کرده و در آن به تشریح جزئیات مربوط با ارسال انسان به مریخ پرداخته است . بر اساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش، ناسا اعزام فضانورد به مریخ را به سه فاز تقسیم کرده است. ناسا تصویری از فناوری ‌هایی را که باید به آن‌ ها در این سه مرحله دست یافت، ترسیم کرده که با گذر از هر مرحله، رسیدن به سیاره‌ی سرخ نزدیک ‌تر از پیش خواهد شد.

ویلیام گرشتنمایر، مدیر کاوش ‌های فضایی و عملیات انسانی ناسا در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

استراتژی ناسا با برقراری ارتباط بین فعالیت ‌های صورت گرفته و اقداماتی که در آینده انجام خواهد شد، اعزام انسان به مریخ و همچنین اقامت طولانی مدت بشر در فضای بیکران را ممکن خواهد کرد.

اولین گام ناسا برای ارسال انسان به فضا تحقیقات بر روی زمین می باشد که تحت عنوان Earth Reliant نام نهاده شده است این تحقیقات در ایستگاه بین المللی فضایی صورت می گیرد و هدف آن تقویت قوای جسمانی فضا نوردان برای ارسال به دور ترین نقاط فضا می باشد چرا که جاذبه ی کم در فضا و مریخ باعث ایجاد اختلالات بدی به خصوص استخوانی می شود به همین دلیل ناسا بر روی این مورد تحقیقات و عملیات هایی بسیار مهم را انجام می دهد.

مرحله ی دوم که ناسا بر روی آن نظر ویژه ای دارد تحت عنوان Proving Ground نام دارد به این معنی که فضانوردان در سفرهای بین کره ی زمین و ماه قرار بگیرند ناسا تلاش می‌کند تا قابلیت‌های مورد نیاز خود را برای افزایش توانایی‌های انسان به منظور باقی ماندن طولانی مدت در فضا افزایش دهد.

آخرین مرحله ی تحقیقاتی ناسا برای اعزام انسان بر سطح مریخ Earth Independence نامیده شده است این مرحله بسیار به رسیدن به هدف نزدیک است در این مرحله ناسا می خواهد تا نزدیکی مریخ سفر کند و حداقل به یکی از قمر های مریخ دست یابد و بتواند در حین این سفر که پیش بینی می شود تا ۷۰ درصد به مریخ نزدیک می شود اطلاعاتی دقیق از ویژگی های جوی و فضای پیرامون مریخ کسب کنند و بتوانند برای سفر بر سطح مریخ اطلاعات مورد نظر را استفاده کنند.

ناسا با طرح این سه مرحله در صدد رفع مشکلات پیش رو برای سفر به سطح مریخ می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *