یک فضانورد چقدر در فضا می تواند زنده بماند

برای همه ما این یک رویایی تقریبا دسترس ناپذیر است که روزی بتوانیم کره ی زمین را از مریخ ببینیم! هر چند این روزها برخی از افراد به طور خصوصی و با هزینه های بالا به فضا نوردی می پردازند اما این اتفاق برای عموم مردم و مردم عادی حالا حالا ها امکان پذیر نیست. اما زمانی که حرف از فضا نوردی می شود یا در ذهن خود به کهکشان ها می رویم و میان رنگ های ساحتگی آن ها سبر می کنیم یا اینکه تصاویر چند فضانورد اصلی را به ذهن می اوریم که با لباس های انچنانی در حال پرواز به سمت سیاره ای دیگر هستند.

hhs2132

اگر کمی دقت کنیم می فهمیم این کار که در واقع برای ما نوعی سرگرمی محسوب می شود برای خود فضانوردان چقدر استرس زاست. این قشر در ابتدا باید اموزش های زیادی ببینند تا بتوانند هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی برای یک سفر آماده شوند. آموزش های آنان ساعت ها به طول می انجامد تا بتوانند به راحتی یک پروژه را به اتمام برسانند.

اگر به لباس های آنان دقت کنید، یک کلاه تنگ مانند را همیشه بر سر فضانوردان دیده اید. این کلاه در واقع ضامن سلامتی آنان است. در صورتی که این کلاه را به سر نداشته باشند یا اینکه این کلاه آسیب ببیند مدت زمان زیادی نمی توانند در فضا دوام بیاورند.

در عین حال هنوز نمی توان گفت بدون لباس مخصوص فضانوردی چقدر می توان در فضا زندگی کرد. البته برخی از دانشمندان می گویند که اگر فردی لباس مخصوص را به تن نداشته باشد خدود یک تا دو دقیقه طول می کشد تا عملیات تخریب بدن شروع شود.  در فیلم ها کمی موضوع را راحت تر جلوه داده اند. در این فیلم ها فضا نورد منجمد می شود و یخ می زند یا سریعا مرگ را تجربه می کند اما حقیقت امر چیزی جز ارتعاش و خرد شدگی اجزا نیست که واقعا هول انگیز است.

اخترشناسانی که متعلق به سازمان ناسا می باشند در این باره به بازگوی برخی مشکلات اقدام کرده اند. ان ها مشکلاتی نظیر آفتاب سوختگی و خمیدگی و چنبره شدن را به عنوان برخی تورم های بافتی ذکر کرده اند که در بسیاری از افراد رخ داده اما بعد از بازگشت به زمین، این مشکلات قابل درمان و بازگشت پذیرند. این اتفاقات در شروع ۱۱ ثانیه رخ می دهد. فرد به خاطر اینکه اکسیژن ندارد هوشیاری خود را از دست خواهد داد و این موجب می شود که پس از یک تا دو دقیقه وی فوت شود. البته این مدت زمان در افراد متغییر است.

البته تجهیزات به قدری است که افراد فضا نورد دچار مشکل نشوند اما باید توجه داشت که اگر به طور احتمالی کسی دچار چنین مشکلاتی شد باید برای خود پناهگاهی پیدا کند تا بتواند بقیه عمرش را تضمین کند

با این حال هر رویداری که در دنیا، دارای جذابیت بیشتری است قطعا از ریسک و خطر بیشتری هم برخوردار است.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *