آموزش ترفند های کاربردی ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ با ظاهری جدید و متفاوت وارد بازار می شود. جدیدترین نسخه ویندوز یعنی ویندوز ۱۰ قرار است تابستان امسال در بازار عرضه شود. قرار است که این ویندوز آخرین ویندوز رسمی مایکروسافت باشد که البته به روز رسانی های آن همچنان ادامه خواهد داشت اما چیزی به اسم ویندوز ۱۱ نخواهیم داشت! البته اگر این جمله هم در آینده تحت تصمیمات مایکروسافت به یک شایعه تبدیل نشود. به هر حال تکنولوژی جدید در حیطه ویندوز ها ویندوز ده است و ما  هم اکنون به بررسی قابلیت های جالب این سیستم عامل می پردازیم:

3d-wallpaper-free-download-windows-100526822-primary.idge

منوی استارت:

منوی استارت یکی از مراکز دسترسی و اطلاعات کاربران ویندوز ۱۰ است که دارای سه ستون مختلف می باشد. ستون سمت چپ شامل بیشترین برنامه ی کاربردی استفاده شده، تنظیمات کاربری، لینک‌های دسترسی سریع و کلیدی برای دیدن تمام نرم‌افزارهای نصب شده می باشد ، ستون وسط و سمت راست هم به برنامه های کاربردی علامت‌گذاری ، وصل شده ، و برنامه های کاربردی ویژه ویندوز اختصاص دارد که به شکل پویا و فعال، اطلاعاتی از قبیل وضعیت آب و هوا، قیمت سهام و آخرین اطلاعات مربوط به نتایج مسابقات ورزشی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد .شما با سنجاق کردن هر برنامه کاربردی به این قسمت می توانید اطلاعات را به صورت زنده و بروز مشاهده کنید.

 

ظاهری متفاوت و جدید:

نسخه جدید ویندوز ظاهری مدرن و تازه دارد. در طراحی ویندوز ۱۰ به جای زاویه‌های گرد، زاویه‌های راست بیشتر استفاده شده ،  سایه‌ها کمتر شده‌اند و مانند سیستم‌عامل مک از رنگ خاکستری در پس‌زمینه استفاده شده است.  منوی استارت یا نوار وظیفه به صورت اتوماتیک رنگ خود را از رنگ تصویر پس‌زمینه می‌گیرد.  بخش تنظیمات دارای کلیدهای بزرگ‌تری است که برای کار با انگشتان مختلف مناسب  است.

windows-10-technical-preview-start-menu-no-live-tiles

دستیار صوتی کورتانا:

دستیار های صوتی مانند Siri یا Google Now که می توانید با تایپ کردن یا حرف زدن از آن بخواهید تا وظایف مختلفی را برایتان انجام دهد. برای شروع باید جمله «Hey Cortana» را بگویید این دستیار صوتی با جمع آوری اطلاعات مورد علاقه تان آنها را در اختیار شما قرار دهد. و یا اینکه شما را از برنامه های کاربردی جدید مطلع سازد.

 

Action center:

Action center یکی دیگر از مراکز دسترسی سریع است که می توانید تنظیماتی مانند airplane mode، بلوتوث، Wi-Fi و روشنایی صفحه نمایش را در آن قسمت انجام دهید. با بیرون کشیدن کشوی سمت راست صفحه نمایش می توانید ایمیل‌ها، به‌روز‌رسانی‌ها و پیام‌ها را همگی یک جا مشاهده کرده و از آخرین اعلانات در این قسمت مطلع شوید.

 

Continuum:

اگر از تبلت‌ها، نوت‌بوک‌های تبدیل شدنی یا موبایل‌های هوشمند مبتنی بر ویندوز استفاده می‌کنید، ویندوز ۱۰ تصاویر را برای تناسب با صفحه نمایش شما تغییر می‌دهد. این قابلیت Continuum نام دارد.  وقتی ویندوز احساس می‌کند شما در حال استفاده از یک کیبورد و ماوس هستید، وارد حالت تبلت می‌شود تا یک نوار وظیفه شامل منوی استارت، دستیار Cortana و اپلیکیشن‌های کاربردی را در اختیار شما قرار بدهد. شما می‌توانید در کامپیوتر شخصی‌تان هم این قابلیت را با کلیک روی حالت تبلت از داخل Action Center فعال کنید.

windows10_windows_product_family_9-30-event-100464966-orig

Microsoft Edge:

مرورگر جدید ویندوز ۱۰ که Microsoft Edge ، نام دارد طراحی لوکس و ساده‌ای داشته و کار با آن راحت و سریع می باشد.این مرورگر جدید ویندوز ۱۰ ، امکان باز کردن صفحات اینترنتی پیچیده را با سرعت بالایی داشته و هیچ تاخیری در اجرای فایل‌های ویدئویی ندارد. این مرورگر امکان پشتیبانی از افزونه‌ها و برنامه های کاربردی مختلف را نیز دارد.

عملکرد چند تکلیفی:

به دلیل عملکرد چند وظیفه ای در ویندوز ۱۰ تغییر بین برنامه های کاربردی خیلی سریع و راحت انجام می گیرد. به دلیل وجود یک کلید ویژه بر روی نوار وظیفه ،به سرعت هر برنامه کاربردی که در حال استفاده از آن هستید نمایش داده می شود.در ویندوز ۱۰ به راحتی می توانید میان چند دسک‌تاپ مجازی حرکت کرده ،همچنین با کلیک روی کلید Task View میان تم‌های مختلف حرکت کنید .

صفحه قفل:

صفحه قفل در ویندوز ۱۰ به صورت کامل تغییر کرده است. در این صفحه شما می توانید امکاناتی مانند اتصال به Wi-Fi، قرار دادن کامپیوتر شخصی‌تان در حالت airplane mode وهمچنین دیدن اعلانات مختلف را در اختیار داشته باشید. البته این صفحه عملکردی شبیه به موتور جست‌وجوی Bing دارد که عکس های جالبی را به این قسمت آورده و ،در صورت تمایل می توانید آن را فعال کنید.

 

صــداها:

مایکــروسافت همچنین نمایه صداها را هم در ویندوز ۱۰ به روز کرده است ،صداها در ویندوز جدید ملایم‌تر و دلنشین‌تر شده‌اند.

 

تنظیمات:

شما می‌توانید از این منو به تنظیمات بیشتری نسبت به گذشته دسترسی داشته باشید.اما این تنظیمات همچنان کامل نیست و گاهی لازم است برای انجام بعضی تنظیمات به بخش Control Panel بروید.

برای دریافت اخبار ویژه ی عمومی و آموزشی پیرامون ویندوز ده و حتی ویندوزهای قدیمی تر می توانید آدرس ایمیل خود را در خبرنامه سایت ثبت کنید و بعد منتظر آموزش و اخبار علمولوژی باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *