افسردگی ناشی از استفاده از گوشی هوشمند

حتما تا کنون شنیده اید که استفاده از گوشی های هوشمند می تواند بر روی سلامت جسم اثر منفی داشته باشد. به طور کلی دستگاه های موبایل نظیر گوشی و تبلت موجب ضرر و آسیب های جسمی می شوند اما این دستگاه ها از نظر روانی و روحی نیز کاربر را دچار اختلالاتی می کنند که می تواند بر زندگی جسمی شان هم متاثر باشد.

hhs2155

طی تحقیقاتی که در دانشگاه مطرح باسل انجام شده است دانشمندان به این نتیجه دست یافتند که بسیاری از دانش آموزانی که در سنین نوجوانی سپری می کنند با استفاده از گوشی های هوشمند، که شبانه روز آنلاین هستند، اختلالات روحی و افسردگی بیشتر است.

این نوجوانان بیشتر اوقات خود را با گوشی هوشمند سپری می کنند از طرفی هم شب ها تا دیر موقع با گوشی خود به طور آنلاین در حال چت کردن و بازی کردن هستند و این بر زمان خواب شان تاثیر منفی گذاشته و موجب می شود افسردگی و بیماری روحی به سراغشان برود.

این نتایج بر اساس تحقیقی بوده که روی سیصد دانش اموز توسط محققان دانشگاه باسل صورت گرفته است.

با توجه به اینکه گوشی های هوشمند عمری کمتر از ده سال دارند، امروزه بسیاری از دانش آموزان و نوجوانان که نیاز ضروری به گوشی ندارند از این سیستم استفاده می کنند. از طرفی کاهش هزینه های استفاده از داده ها، نیز می تواند در بروز استفاده ی بیش از حد از این گجت ها اثر داشته باشد.

یکی از جمله این مشکلات این است که بسیاری از افراد نوجوان با بزرگتر ها و بزرگ سن تر از خودشان در تماسند و الگوهای رفتاری آنان را تقلید می کنند و بدین صورت بیشتر به گوشی هوشمند روی می آورند.

البته میزان افسردگی در میان افرادی که گوشی هوشمند دارند نسبت به افرادی که از گوشی معمولی استفاده می کنند بسیار متفاوت است. در این تحقیقات که روی تعدادی از افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله صورت گرفته است و تعداد دانش آموزان دختر ۱۶۲ مورد و دانش آموزان پسر ۲۰۰ مورد بوده اند نشان داده شده که افرادی که گوشی هوشمند دارند بیشتر از دارندگان گوشی معمولی با گوشی در ارتباط اند و اختلالات خواب و روحی بیشتری نیز دارند. برای نمونه اگر فردی یک ساعت با گوشی معمولی کار کند در صورتی که گوشی هوشمند در اختیارش باشد یک ساعت به دو ساعت افزایش می یابد. از طرفی میزان ارسال پیامک هم فرق دارد. کاربران گوشی هوشمند ۸۵ پیام در مقابل ۷ پیام در گوشی معمولی ارسال می کنند.

در ادامه ی این تحقیقات به این نتیجه دست یافتند که افرادی که گوشی هوشمند دارند علاوه بر اختلال خواب، دچار کابوس نیز می شوند و روزانه از استرس بالا رنج می برند. در این میان حدود ۱۷ درصد از دارندگان گوشی هوشمند، گوشی خود را شبانه خاموش یا روی حالت سایلنت تنظیم می کردند در صورتی که دارندگان گوشی معمولی تا ۵۰ درصد گوشی خود را به طور کامل خاموش می کردند.

متخصصان توصیه می کنند برای برخورداری از خوابی راحت و کافی و آرام، یک ساعت قبل از خواب گوشی خود را خاموش کنید تا از استرس روز بعد نیز جلوگیری کنید

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *