برچسب هوشمند ضد جعل برای تشخیص کالای اصل

دانشمندان کره ای توانسته اند گام بزرگی در راستای ایجاد امنیت، در تولید محصولات بردارند.

دانشمندان کره ای توانسته اند الگوهایی از چیدمان تصادفی نانو سیم ها را برای حل مشکل تقلب و … استفاده کنند.

 

hhs1480
این امکان که اثر انگشتی نانو مقیاس در اندازه های بیست تا سی نانومتر است از جنس نقره می باشد. این ماده روی سطح فیلم پلاستیکی پخش می شود. اندازه ی نانوسیم ها حدود ۱۰ میکرون تا ۵۰ میکرون می شود. این نانو سیم ها نهایتا به عنوان یک برچسب کالا به حساب می آید که قیمت آن بسیار ارزان است و این از مزیت های آن است. هر کدام از این نانوبرچسب ها کمتر از یک دلار می شود.

موارد استفاده از این برچسب ها روی کالاهای الکترونیکی، داروها، اسکناس‌ها و کارت‌های اعتباری است که به راحتی می توان برچسب را روی آن ها چسباند. دانشمندان می گویند جعل این نانوبرچسب ها امکان ندارد چرا که ساختمان این برچسب ها کاملا تصادفی بوده و از الگوی خاصی پیروی نمی کند که افراد بتوانند آن را جعل کنند.

از طرفی اگر قرار باشد با کپی برداری این کار را کرد، هزینه ها انقدر بالا هستند که از خود کالا بیشتر و گرانتر خواهد شد بنابراین فرد جعل کننده از خیر این کار خواهد گذشت.

برای ساخت این برچسب‌ها، محققان نانوسیم‌های منفرد را درون محلول غوطه‌ور کرده و سپس روی آن را با سیلیکا پوشش دادند. سپس آنها را با استفاده از یک رنگ فلورسانس ویژه تقویت کرده و در نهایت به‌صورت تصادفی آنها را روی یک فیلم از جنس پلی‌اتیلن‌تترافتالات (PET) قرار دادند.

 

رنگ های فلورسانس کمک می کند رنگ ها نامرئی باشد و تنها با چشم مسلح بتوان این الگو ها را مشاهده کرد. این برچسب بارکدی کاملا مطمئن هستند که سریعا موجب تشخیص کالای جعلی از غیر جعلی می شوند.

نتایح این تحقیق و تولید نانو سیم در مجله ای به نام Nanotechnology به طور کامل چاپ شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *