ترفندهای جستجو در گوگل – قسمت دوم

9b596fc81fc096510b29bcc154a7d118_XL

محبوبیت موتور جستجوی گوگل دیگر بر کسی پوشیده نیست و همگان حتی برای یک بار هم که شده از این موتور جستجو استفاده کرده اند. اما برای این که به نتایج دقیق تر و بهتری در این موتور جستجور دست یابید باید ترفند هایی را یاد بگیرید که در عین سادگی بسیار در نتایج جستجوی شما موثر هستند. با قسمت اول این مطلب که شامل ۲۰ نکته و ترفند برای استفاده از جستجوی گوگل بود همراه شما بودیم، ما را با قسمت دوم آن همراهی کنید.

برای این که از ابزاری استفاده کنیم نیاز است تا به طور کامل با آن آشنایی پیدا کنیم و از تمامی ترفند های آن با خبر شویم. حال اگر آن ابزار موتور جستجوی محبوب گوگل باشد، این موضوع جنبه ی حیاتی تری به خود می گیرد. چرا که این موتور جستجور مورد استفاده میلیون ها کاربر در سرتاسر جهان است و به ندرت پیدا می شوند افرادی که از این موتور جستجو استفاده نکرده باشند. برای جستجو عبارتی در موتور های جستجو و پیدا کردن بهترین نتایج نیازمند این هستیم که با روش هایی به جستجو های خود جهت دهیم. با مطالعه این نوشته شما می توانید با مجموعه کاملی از ترفند های جستجو در گوگل آشنا شوید.

۲۱. فعال‌سازی جستجوی صوتی

در تلفن‌های همراه مبتنی بر اندروید و iOS شما قادر خواهید بود با گفتن عبارت “OK Google” جستجوی مورد نظر خود را انجام دهید و یا فرمان خود را به تلفن همراهتان صادر کنید. اخیرا گوگل به دلیل استفاده اندک از این قابلیت در مرورگر کروم آن را از نسخه‌های دسکتاپ حذف کرده است و کاربر از این پس در محیط کروم در ویندوز، لینوکس و مک قادر به فعال‌سازی جستجوی گوگل با گفتن این عبارت نیست. بعد از فعال شدن جستجوی صوتی گوگل کافی است فرمان یا عبارت موردنظر خود را به صورت گفتاری به گوگل بدهید. در نسخه‌ی اندروید و iOS شما باید این قابلیت را در تنظیمات مربوط به گوگل اپ فعال کنید. در نسخه‌ی iOS می‌توانید استفاده از “OK Google” را بر دستیار صوتی اپل یعنی Siri ارجحیت دهید. در نسخه‌های پیشین مرورگر کروم این قابلیت فقط در زمانی فعال بود که شما در صفحه‌ی اصلی گوگل و یا در یک تب جدید می‌بودید. استفاده از این قابلیت هنوز هم در کروم‌بوک‌ها فعال است. استفاده از این قابلیت حتما برای شما جذاب خواهد بود.

۲۲. اطلاع از زمان نمایش فیلم‌ها

قبل از هر چیز ذکر این نکته لازم است که این قابلیت در کشورمان کارایی ندارد و نمی توان از آن استفاده کرد. برای یافتن زمان‌بندی پخش فیلم‌ها در سینماها در یک منطقه‌ی خاص کافی است عبارت “movie times” را جستجوی خود بیاورید. مثلا اگر عبارت “movie times London” را جستجو کنید در قسمت بالایی نتایج نواری برای شما نمایش داده خواهد شد که شامل لیستی از فیلم‌هایی که در سینماهای لندن نمایش داده می‌شود و زمان پخش آن است. اگر شما نیز سفری به یکی از کشور های خارجی داشتید حتما از این امکان استفاده کنید.

۲۳. فرامین مخفی و جالب در گوگل

همواره فرامین مخفی مختلفی در گوگل یافت می شود که می توان با اطلاع از آن ها لذت دوچندانی را از کار با گوگل تجربه کرد. برای مثال با جستجوی “do a barell rol” در جستجوی وب، صفحه‌نمایش ۳۶۰ درجه خواهد چرخید. با جستجوی “Atari breakout” در قسمت جستجوی تصاویر شما می‌توانید یک بازی ساده را در این قسمت اجرا کنید. با جستجوی عبارت “google in 1998” گوگل شما را به حال و هوای روزهای آغازین خود خواهد برد. البته این فرامین به همین مواردی که در اینجا اشاره شد محدود نمی شود و شما می توانید با اندک جستجویی از دیگر فرامین مخفی گوگل مطلع شوید.

۲۴. یافتن تصاویری که اجازه استفاده از آن را دارید

این تصور که هر تصویری در اینترنت را می‌توان بدون نگرانی استفاده کرد یک تصور اشتباه است و در بسیاری از کشورها ممکن است به دلیل نقض قانون کپی رایت مشکللات بزرگی برای شما به وجود بیاید. به قسمت “Search tools” رفته و از قسمت “Usage Rights” تنظیمات مربوط به این بخش را با توجه به نیاز خود تغییر دهید.

۲۵. اضافه کردن جستجوی گوگل به سایت خود

گوگل علاقه‌مند است که شما جستجویش را به سایت خود اضافه کنید و با عضو شدن در AdSense ممکن است درآمدی نیز از این راه کسب کنید. خیلی هیجان زده نشوید این درآمد آنقدر زیاد نیست. بازدیدکنندگان بسیار زیادی برای کسب مقدار اندکی از این درآمد نیاز است. افزودن گوگل به سایت‌تان علاوه بر کمک به بازدیدکنندگان، به شما برای کسب اطلاعات از جستجوهای افراد در سایت نیز کمک خواهد کرد.

۲۶. اطمینان حاصل کردن از ایندکس شدن سایت خود توسط گوگل

برای این که سایت شما توسط گوگل ایندکس شود نیاز به انجام کار خاصی نیست و کراولرهای گوگل سرانجام به سراغ سایت شما خواهند آمد. شما می‌توانید با استفاده از قسمت ثبت محتوا این فرآیند را سرعت ببخشید. شما با استفاده از “Rich Snippets” می‌توانید به توصیف محتوای خود بپردازید. همچنین با استفاده از ابزار وب‌مستری در گوگل می‌توانید مشکلات سرور را شناسایی کنید. گوگل ابزارهای مختلفی برای بررسی شرایط وب‌سایت شما درنظر گرفته است، متاسفانه صحبت در مورد این ابزار از حوصله این بحث خارج است.

۲۷. جستجوی گوگل با زبان کلینگون

گوگل فقط برای انسان‌ها کاربر ندارد؛ بلکه کلینگون‌ها هم می‌توانند از آن استفاده کنند. کلینگون یک زبان ساختگی است که به زبان فضایی‌ها شهرت دارد. برای تغییر زبان جستجوی خود به این زبان کافی است عبارت ” https://www.google.co.uk/?hl=xx-klingon” را در مرورگر خود وارد کنید.

۲۸. ترجمه زبان‌های مختلف

گوکل ترنسلیت یا همان مترجم گوگل یکی از بهترین‌ها در نوع خود است. گوگل ترنسلیت از زبان‌های زیادی از جمله فارسی پشتیبانی می‌کند. شما برای ترجمه متن خود کافی است آن را در قسمت مخصوص در گوگل ترنسلیت وارد کنید. نتایج به دست آمده برای بسیاری از زبان‌ها دقیق است. برای دسترسی به گوگل ترنسلیت کافی است به آدرس “translate.google.com” بروید.

۲۹. ذخیره‌سازی تصویر

سرویس google photos به شما این امکان را می‌دهد تا به فضایی نامحدود برای ذخیره‌سازی تصاویرتان دسترسی داشته باشید. این سرویس در اندروید، iOS، مک و ویندوز در دسترس شما خواهد بود کافی است برای بهره‌مندی از این سرویس به “photos.google.com” بروید یا اپلیکیشن آن را در iOS یا اندروید نصب کنید. شما برای ذخیره‌سازی تصاویری با رزولوشن کمتر از ۱۶ مگاپیکسل (و ویدئوهای با رزولوشن کمتر از ۱۰۸۰P) می‌توانید از فضای نامحدود گوگل استفاده کنید. برای تصاویر با رزولوشن بالاتر شما ۱۵ گیگابایت فضای ذخیر‌ه‌سازی در اختیار خواهید داشت. با وجود این که Google Photos برای ذخیره‌سازی تصاویر با کیفیت بالا محدودیت دارد، اما یکی از بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی تصاویر موجود به شمار می‌رود.

۳۰. حفاظت از حساب کاربری در گوگل

وقتی از سرویس‌های مختلف گوگل استفاده می‌کنید اطلاعاتی از جمله فایل‌ها، ایمیل‌ها و تصاویر شما در حساب‌ کاربری شما ذخیره می‌شود. دسترسی پیدا کردن افراد دیگر به این اطلاعات ممکن است برای شما خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از بروز این گونه اتفاقات گوگل به شما استفاده از تایید دو مرحله‌ای (۲-Step Verification) را توصیه می‌کند. با این کار گوگل در هنگام ورود به حساب کاربری علاوه بر رمز عبور از شما کد خاصی را نیز درخواست می‌کند. این کد از راه‌های مختلفی ممکن است برای شما ارسال شود؛ معمول‌ترین راه دریافت این کد از طریق موبایل است.

۳۱. مشاهده تمام سرویس‌های فعال شما در گوگل

داشبورد گوگل به شما این امکان را خواهد داد تا تمام سرویس‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید را مشاهده کنید. مخاطبان، تقویم و هر چه که شما در گوگل از آن استفاده می‌کنید در داشبورد گوگل در دسترس شما خواهد بود. همچنین کاربر در این قسمت می‌تواند مواردی مانند تاریخچه‌ی مکان و تاریخچه‌ی جستجوی صوتی را فعال یا غیرفعال کند. با کلیک بر روی “Connected applications and Sites” به تمام اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی که اجازه دسترسی به حساب کاربری گوگل شما دارند دسترسی خواهید داشت.

۳۲. غیرفعال کردن دسترسی تبلیغات به مکان کاربر

این کار کافی است در قسمت داشبورد بر روی “Manage Account” کلیک کرده و در قسمت “Personal Info & Privacy” روی بخش “Ads Settings” کلیک کنید. با کلیک روی “Manage Ads Settings” به صفحه تنظیمات تبلیغات هدایت می‌شوید؛ با غیر فعال کردن گزینه‌ی “Ads based on your Interests” گوگل دیگر تبلیغات را برای شما شخصی‌سازی نخواهد کرد.

۳۳. اطلاع از زمان در مناطق مختلف

با گسترش تکنولوژی شاهد وسیع شدن دامنه‌ی جغرافیای روابط انسان‌ها هستیم؛ حتما برای شما نیز اتفاق افتاده است که نیازمند دانستن زمان در یک شهر یا کشور خاص باشید. برای اطلاع از زمان در یک منطقه‌ی خاص باید عبارتی مانند “time tehran” را جستجو کنید؛ کافی است به جای “Tehran” نام شهر موردنظر خود را بنویسید. برای اطلاع از زمان غروب و طلوع خورشید کافی است عبارات “Sunset” و “Sunrise” را در کنار نام شهر موردنظر جستجو کنید.

۳۴. اطلاع از قیمت سهام یک شرکت خاص

برای اطلاع از تغییرات ارزش سهام یک شرکت کافی است کد مربوط به آن را جستجو کنید؛ برای مثال جستجوی AAPL اطلاعات سهام شرکت اپل و GOOG اطلاعات سهام گوگل را به شما می‌دهد. بسیاری از افراد ممکن است از این کدها اطلاع نداشته باشند؛ در این شرایط کافی است عبارتی مانند “Panasonic stock Tokyo” را جستجو کنید. این جستجو به شما اطلاعات سهام شرکت پاناسونیک در بورس توکیو را خواهد داد.

۳۵. محاسبه درصد سهم افراد

گوگل همیشه به فکر مشکلات کوچک کاربران خود است. حتما برای شما پیش آمده که به رستورانی رفته‌ باشید و برای محاسبه سهم هر فرد و میزان پولی که برای سرویس و یا انعام باید داده شود به مشکل برخورد کرده باشید. برای این کار کافی است عبارتی شبیه به “what is the tips for 100 dollars” را جستجو کنید با این کار در قسمت بالای نتایج جستجو ویجتی ظاهر می‌شود که به راحتی محاسبه درصد را برای شما انجام خواهد داد.

۳۶. تنظیم زمان‌سنج

برای تنظیم یک تایمر برای هشدار دادن در یک زمان خاص کافی است عبارت “set timer” را جستجو کنید. با تعیین زمان موردنظر، گوگل شما را از فرا رسیدن آن زمان آگاه خواهد کرد. برای آزمایش این قابلیت کافی است صفر ثانیه را وارد کرد و بر روی “Start” کلیک کنید.

ویژگی مشابهی نیز برای کاربران تلفن‌های هوشمند وجود دارد. برای استفاده از این قابلیت کافی است عبارتی شبیه “OK Google, set a timer for 15 minutes” را بگویید.

۳۷. یافتن تصاویر چهره

جستجوی تصاویر گوگل قابلیت‌های خوبی را برای داشتن یک جستجوی ویژه و سریع در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در قسمت جستجوی تصاویر قسمت “Search Tools” را انتخاب کنید در قسمت “Type” شما به انواع تصاویر برای محدود کردن دامنه‌ی جستجوی خود دسترسی دارید. یکی از مهمترین و پر استفاده‌ترین انواع تصاویر در جستجوی افراد تصویر چهره است.

۳۸. کسب اطلاعات کامل در مورد فیلم‌ها

گوگل اطلاعات زیادی در مورد فیلم‌ها دارد و از اشتراک‌گذاری آن با شما خرسند می‌شود. برای مثال وقتی شما عبارت “Dark Knight” را جستجو می‌کنید. با این کار گوگل در قسمت سمت راست نتایج جستجو اطلاعات کاملی در مورد کارگردان، بازیگران، زمان عرضه و خلاصه‌ی داستان و چند نقد کوتاه در مورد این فیلم را نمایش خواهد داد. اگر فیلم موردنظر در حال اکران در سینما باشد نیز گوگل برای یافتن سینماها و ساعات نمایش آن به شما کمک خواهد کرد.

۳۹. کسب اطلاعات عمومی از گوگل

گوگل گنجینه‌ای از اطلاعات گوناگون را در خود ذخیره کرده است؛ به همین دلیل پاسخ بسیاری از سوالات شما را در خود دارد. برای مثال شما اگر بخواهید از جمعیت یک کشور مطلع شوید کافی است عبارت “population” را همراه با نام محل موردنظرتان جستجو کنید. شاید گوگل تنها مرجع کسب اطلاعات نباشد، ولی قطعا یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کسب اطلاعات گوناگون را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۴۰. جستجو در میان روزنامه‌های قدیمی

یکی از قسمت های شگفت انگیز گوگل قسمت مربوط به اخبار می باشد. برای دسترسی به این امکانات شگفت‌انگیز به آدرس https://news.google.com/newspapers بروید. شما در قسمت مربوط به روزنامه‌ها در گوگل نیوز، به آرشیو بزرگی از روزنامه‌ها دسترسی خواهید داشت که قدمت برخی از آن‌ها صدها سال است. توجه کنید که بیشتر این نشریات آمریکایی هستند. گوگل ممکن است تنها آرشیوکننده‌ی روزنامه نباشد، ولی به لطف فناوری استفاده شده در تشخیص کاراکترهای متن، جستجو را برای کاربران ساده‌تر کرده است. برای مثال شما با جستجوی “deaths 1862” به نتایج محدود شده به مرگ‌های سال ۱۸۶۲ در این روزنامه‌ها دست خواهید یافت. شگفت انگیز نیست؟!

امیدواریم از این مقاله نیز لذت کافی را برده باشید. در این مقاله و قسمت اول آن سعی بر این شد تا بهترین قابلیت های گوگل معرفی شود اما اگر شما از قابلیتی اطلاع دارید که در این مقالات از آن نامی نبرده شده است می توانید از قسمت نظرات آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *