موبایل و تبلت چقدر به سلامتی مان آسیب می زنند

امروزه بیشتر وقتمان توسط کارکردن با موبایل، تبلت و یا سایر گجت های هوشمند صرف می شود، تکنولوژی موبایل، به شکل کامل و همه جانبه، خود را در زندگی ما جای داده است ، به شکلی که گاهی، از دنیای پیرامون خود و اتفاقاتش جا می مانیم.

در عصر دیجیتال تعداد دستگاه های «متصل به هم» در زندگی ما افزایش می یابد و هنوز هم بسیاری از کارشناسان، در خصوص مضر بودن و یا نبودن دستگاه های الکتریکی بر سلامتی ما به اتفاق نظر نرسیده اند. آیا دستگاهای موبایل و ابزارهای الکتریکی می توانند با تشعشعات و پرتوهای رادیویی خود موجب آسیب رسیدن به سلامت ما شوند؟

samsung-galaxy-s6-vs-apple-iphone-6-aa-23-of-29-710x399

تیمی از دانشمندان و زیست شناسان سراسر دنیا در حال بررسی این مسئله هستند و از سازمان ملل درخواست کرده اند تا در این زمینه اطلاع رسانی کنند. بر اساس گزارش سازمان خبری روسیه به نام RT، این دانشمندان از سراسر جهان تلاش می کنند تا توجه سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و همچنین دولت ها را به این مسئله جلب کنند که باید بر علیه موبایل ها یا سایر گجت های همراه که یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می کنند، مقررات سرسختانه ای اعمال گردد.

دکتر مارتین بلنک، از بخش فیزیولوژی و بیوفیزیک دانشگاه کلمبیا و پیشروی تیم ۲۰۰ نفره یاد شده، هشدار می دهد: «اگر به صراحت بخواهم بگویم، تلفن های همراه باعث کشته شدن سلول های بدن ما شده و در نهایت نیز منجر می گردند تا مرگی زودرس را تجربه کنیم. آنچه این روزها خود تولید کرده و به آن اعتیاد نیز پیدا کرده ایم، در حال آسیب رسانی به ماست. پیش از اینکه ادیسون برق را کشف کند، تشعشعات الکترومغناطیسی بسیار کمی در محیط اطراف انسان ها وجود داشت اما امروزه، میزان این پرتوها بسیار فراتر از حد معمول رفته که بزرگترین دلیلش نیز استفاده ی ما از دستگاه های الکتریکی جدید است.»

این ها نظر شخصی یک فرد یا گروه نیست بلکه از نظر علمی ثابت شده است.ما قصد داریم در این مطالب به بررسی عمیق این موضوع بپردازیم پس با ما همراه باشید.

 

پرتوهای الکترومغناطیسی:

ارتباطات موبایل نظیر وای-فای، بلوتوث،‌ شبکه ۳G و LTE باعث ایجاد پرتو و تشعشعات از سوی موبایل شما خواهند شد. ایجاد تابش های مضر صرفا مخصوص موبایل ها یا گجت های همراه نیستند؛ تلویزیون، رادیو، مایکرو ویو ،نیز پرتوهایی را در محیط اطراف ما پراکنده می کنند. باید ببینیم کدام پرتوها یونیزان و کدام غیر یونیزان هستند و چگونه این دو نوع مختلف از پرتو می توانند بر روی سلامت ما تاثیر گذار باشند و به طور کلی تفاوتشان با یکدیگر چیست.

htc-one-m9-11-710x399

پرتوهای یونیزان در مقایسه با پرتوهای غیر یونیزان:

پرتو یونی پرتویی است مرکب از ذراتی که هر کدام به میزان کافی انرژی جنبشی دارند تا یک الکترون را از اتم یا مولکول جدا کرده و آن را اصطلاحاً یونش کنند.

پرتو یونی در اثر واکنش هسته ای ، اعم از طبیعی یا مصنوعی ، با دمای بسیار بالا (مثلاً در هاله خورشید یا در حالت پلاسما) از طریق تولید ذرات پر انرژی در شتاب‌دهنده ذره‌ای یا از طریق فرایندهای طبیعی مانند رعد و برق یا انفجار پدید می آید که به این پدیده یونیزان می گویند. . این نوع از پرتوها، بسیار خطرناک تر از پرتوهای فرابنفش، اکس ری و حتی گاما هستند. پرتوهای یونیزان در اکس ری و گاما دارای فرکانس های فوق العاده بالایی هستند که از ۱۰۰ میلیارد میلیارد هرتز آغاز شده و طول موج بسیار کوتاهی نظیر یک میلیون میلیونم یک متر دارند.

 

پرتوهایی که به اندازه کافی انرژی دارند تا در یک مولکول، یک اتم را به جنبش درآورده اما آنقدر انرژی ندارند که الکترون را به شکل کامل جدا کنند را پرتوهای غیر یونیزان می گویند. این نوع از پرتوها با فرکانس بسیار کم در محصولات خانگی نظیر مایکرو ویو مورد استفاده قرار می گیرند ، مایکرو ویوی که از آن برای گرم کردن غذای خود استفاده می کنیم، با طول موج یک صدم متر به کار پرداخته و فرکانسی حدود ۲.۵ میلیارد هرتز را تولید می کند. در نتیجه می توان گفت پرتوهای غیر یونیزان تقریبا بی خطر هستند.

flagship-smartphones-aa-9-of-18-710x399

موبایل های هوشمند جز کدام دسته محسوب می شوند؟

موبایل های ما پرتوهای غیر یونیزان از خود ساطع می کنند اما مشکل اینجاست که فرکانس پرتوها بسیار بسیار پایین است که همین امر، موجب خطرناک شدن تشعشعات ساطع شده از موبایل می گردد. از طرف دیگر تمام فرکانس های ورودی و خروجی به موبایل از هم متفاوت هستند.

ارتباطات Wi-Fi از طریق ۵ فرکانس معمول به فعالیت مشغول می شوند: ۲.۴ گیگاهرتز، ۳.۶ گیگاهرتز، ۴.۹ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۵.۹ گیگاهرتز.

ارتباطات بلوتوث بر روی باند ۲.۴ گیگاهرتز صورت می پذیرند.

اتصال با شبکه مخابراتی تلفن همراه نیز دارای فرکانس های مختلف از ۷۰۰ مگاهرتز تا ۲.۷ گیگاهرتز است.

جمع تمام این فرکانس ها ، به نزدیکی فرکانس اشعه X و فرابنفش نخواهد رسید.این فرکانس ها باعث سرطان یا تومور نمی شوند اما نزدیکی دائم با این فرکانس ها موجب افزایش دمای بدن می شود. بیشتر انرژی و پرتوهای ساطع شده توسط موبایل، به پوست و بافت های سطحی جذب شده که در نتیجه باعث افزایش دمای بسیار اندک در مغز انسان می شود.

سازمان بهداشت جهانی عنوان می کند که به جز گرمای اندک، هیچ مشکل دیگری پس از قرارگیری در معرض فراکانس های رادیویی پیش نمی آید؛ اما این مشکل، یعنی گرمای بدن، پس از استفاده کوتاه مدت پیش می آید اما درصورت استفاده مداوم و طولانی مدت از تلفن همراه، در تحقیقات اپیدمیولوژیک صورت گرفته در گذشته به رابطه میان استفاده دائم از تلفن همراه و تومور مغز اشاره کرده اند، هر چند موبایل ها تا دهه ۹۰، به شکل فراگیر در زندگی انسان ها وارد نشده بودند و در نتیجه، محققان و دانشمندان هنوز نمی توانند رابطه ایجاد تومورهای مغزی را با استفاده طولانی مدت از تلفن همراه مرتبط سازند.اگرچه هنوز هیچ رابطه ای میان سرطان و استفاده از تلفن همراه در انسان ها و یا حتی حیوانات کشف نشده اما سازمان بهداشت جهانی به درخواست سازمان ها و محققان مختلف، موبایل را در میان مواردی که احتمال سرطان زا بودن را دارند دسته بندی نموده است.

 

گردش به عقب :

اگر دوست ندارید که در معرض خطر قرار بگیرید تا جایی که می توانید کمتر از موبایل خود استفاده کنید ، یا اینکه استفاده از یک هدست بلوتوث و یا سیم دار هنگام مکالمه، روش بهتری خواهد بود تا اینکه گوشی را به خود نزدیک کرده و مدام از آن استفاده کنید.

موبایل های هوشمند با همه ی فرکانس های رادیویی شان، دست کم در تحقیقات فعلی، خطرناک تر از استفاده ما از مایکرو ویو و کنسروهای غذایی شامل مواد نگه دارنده نیستند که دائما در حال استفاده از آنها هستیم ، در حالی که هنوز مشکل ساز بودن فراکانس های رادیویی بکار رفته در موبایل های هوشمند به اثبات نرسیده اند اما همچنان به دنبال راه حل هایی برای این مشکل که وجودش ثابت نشده هستیم.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *