وقتی گوشی های هوشمند به عنوان شناساگر در پزشکی به کار می آیند

همانطور که می دانید در برخی از بخش های آفریقا بیماری هایی رواج دارد که سرعت همه گیر شدنشان بسیار زیاد است به همین دلیل، باید یک تیم قوی با پشتیبانی مالی قوی در این بخش ها باشند که با این بیماری ها مقابله کنند اما متاسفانه چنین انتظاری در آفریقا دور از واقعیت است. در عین حال اتفاقاتی توسط دانشمندان و تلفیق تکنولوژی و علم رخ داده که در زیر یک مورد از آن ها را بیان کرده ایم.

1423735920

در آفریقا و به خصوص قسمت‌های مرکزی و غربی آن، بیماری‌های انگلی ناشی از کرم‌ها مشکلات زیادی را برای مردم این مناطق ایجاد کرده است .

انگل بسیار خطرناکی که باعث کوری می شود ناشی از O. volvulus است که دومین علت کوری عفونی در دنیا می باشد.

بیماری فیلاریاز لنفاوی ، یک بیماری انگلی بسیار خطرناک است که از انگل W. bancroftiis ناشی می شود و در اثر نیش حشرات بوجود می آید. این دو بیماری را می توان با داروی ایورمکتین درمان کرد.

بیماری انگلی سوم ناشی از کرمی به نام لوآ لوآ است این بیماری انگلی را هم می توان با ایورمکتین درمان کرد،اما یک عارضه جانبی درمان در این بیماران عارضه مغزی یا آنسفالوپاتی است که پس از تأثیر دارو و مرگ کرم‌ها بوجود می آید.

تشخیص این بیماری در آفریقا نیازمند انجام آزمایش برروی بدن افراد است که متأسفانه هزینه گزافی دارد و همچنین مردم این مناطق دست رسی به این آزمایشات ندارند.از این رو مهندسان دانشگاه کالیفرنیا، به فکر ساخت دستگاهی به نام «سِل اسکوپ لوآ» شدند که با تکنیک چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شود و یک موتور کوچک و لامپ‌های LED برای روشن کردن دارد که با گوشی‌های هوشمند براحتی می توان این بیماری را تشخیص داد.

گوشی را با لنزهایش داخل جعبه دستگاه قرار می دهند، یک قطره خون از شخص مورد نظر می‌گیرند. گوشی پنج ویدئوی کوتاه از قطر خون می‌گیرد و به کمک یک آپ، حرکت کرم‌ها را تشخیص می‌دهد و شمارش تعداد کرم‌ های لوآ لوآ را ارائه می‌کند. به این ترتیب نیازی به استفاده از میکروسکوپ و کامپیوتر نیست. می‌توان این وسیله را به سادگی به روستاها برد و به سرعت مشخص کرد، کدام گروه از مردم به این بیماری مبتلا شده اند تا به سرعت تحت درمان قرار گیرند.

بدین صورت می توان با کمترین هزینه، و حتی کمترین نیروی کاری، سریعا بیماری ها را در محیط تشخیص داد و جلوی همه گیر شدن آن ها گرفت و گروه های بیمار را به مراکز درمانی معرفی کرد.

اگر به دریافت اخبار علمولوژی با موضوع علم و تکنولوژی و پزشکی علاقه دارید ایمیل خود را در خبرنامه سایت قرار دهید.

 

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *