چگونه یک ROM سفارشی را روی اندروید نصب کنیم؟

بسیاری از کاربران گوشی و تبلت های هوشمند، برای اینکه دستگاهی با عملکرد بهتری داشته باشند، اقدام به نصب  ROM بر روی گوشی اندرویدی خود می نمایند. با این کار، می توان تجربه ی کاربری با اندروید را ارتقا داد و با استفاده از ویژگی های جدیدی که به سیستم اضافه می شود، از کار کردن با اندروید لذت برد.

 برای نصب ROM روی دستگاه های اندرویدی در ابتدا نیاز است که دستگاه روت شده باشد. به همین منظور ما در ابتدای این آموزش، روش روت کردن دستگاه اندروید را به شما آموزش می دهیم.

البته نصب رام روی دستگاه، بدون ریسک نیست، بنابراین توصیه می کنیم ابتدا کمی در مورد آن مطالعه داشته باشید و زمانی که نسبت به این کار اطمینان حاصل کردید، این آموزش را دنبال کنید چرا که ما هیچ گونه مسئولیتی در قبال این کار و خسارت های احتمالی آن نخواهیم پذیرفت.

 روش نصب ROM روی اندروید در ۴ مرحله به طور جزیی مورد بررسی قرار گرفته است. تصاویری که مشاهده می کنید تکمیل کننده ی این آموزش هستند بنابراین در هنگام نصب به تصاویر نیز دقت داشته باشید.

۴/۱ : روت کردن دستگاه

how-to-install-custom-rom-on-android

الف: دانلود پکیج روت متناسب با دستگاه شما

همانطور که پیش تر ذکر شد، برای نصب ROM باید دستگاه تان روت شده باشد، بنابراین پکیج روت مربوط به دستگاه تان را از اینترنت دانلود کنید.

ب: دانلود USB driver متناسب با دستگاه شما

بار دیگر در گوگل به دنبال پکیج USB driver مرتبط با دستگاه خود باشید. برای مثال ما برای این آموزش، از گوشی سامسونگ استفاده کرده ایم، بنابراین باید پکیج USB driver برای سامسونگ را جستجو کرده و دانلود کنیم.

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-2

ج: Odin را دانلود کنید

در این مرحله هم Odin را در اینترنت جستجو کنید و دانلود کنید.

بعد از دانلود Odin، هر دو پکیج Odin و Root را در یک فولدر استخراج کنید (extract )

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-3

د: گوشی را در حالت Download قرار دهید.

برای اینکه گوشی خود را در حالت دانلود قرار دهید، ابتدا دکمه power را بزنید و بعد از میان دکمه های ولوم، کاهش ولوم Volume Down  را انتخاب کنید. فشردن این دو دکمه باید همزمان صورت گیرد. این فرآیند ممکن است برای دستگاه های مختلف با عملکرد مختلفی همراه باشد، بنابراین اگر برای دستگاهتان این روش و عملکرد جواب نمی دهد می توانید در اینترنت  این موضوع را برای مدل گوشی خود جستجو کنید.

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-4

ه: اتصال گوشی به سیستم

زمانی که گوشی شما در حالت دانلود قرار گرفت، با کابل USB ، گوشی را به لپ تاپ وصل کنید.

و:راه اندازی Odin

در این مرحله Odin را اجرا کنید، هنگام اجرا در آن پیامی در مورد اضافه شدن دستگاه به سیستم مشاهده می کنید.

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-6

ز: بر روی PDA کلیک کنید

در این مرحله فایل روت را که معمولا tar.md5 است را انتخاب کنید.

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-7

ح: بر Run کلیک کنید

در این مرحله بر روی Run کلیک کنید تا فرآیند روت شدن دستگاه شما، شروع شود. منتظر باشید تا دستگاه تان روت شود و با یک راه اندازی مجدد، تنظیمات آن تکمیل شود.

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-8

۴/۲: نصب Custom Recovery

الف: نرم افزار GooManager را دانلود کنید.

برای این منظور در اینترنت به دنبال نرم افزار GooManager باشید. آن را دانلود کنید و روی دستگاه اندرویدی خود نصب کنید.

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-9

ب: شناسایی و اجرای GooManager

بعد از نصب، آیکون مرتبط با این برنامه را ازمیان لیست نرم افزارهای اندرویدی تان پیدا کنید و آن را اجرا کنید.

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-10

ج: نصب Install OpenRecoveryScript

برای این کار، وارد منو شوید و با انتخاب گزینه ی Install OpenRecoveryScript وارد مرحله ی بعدی شوید. بعد از اینکه مطمئن شدید که دستگاه تان روت شده است، روی این گزینه ضربه زده و، منتظر باشید تا فرآیند دانلود و نصب آن تکمیل شود.

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-11

د: تایید نصب

بر روی منو در GooManager  ضربه بزنید و گزینه ی Reboot Recovery را انتخاب کنید اگر عملیات نصب به درستی انجام شود، باید شما را به منوی TWRP Custom Recovery ببرد.

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-12

۴/۳: ROM  متناسب با دستگاه خود را دانلود کنید

 

در بالای انجمن XDA به کادر جستجو بروید و چیزی را که می خواهید جستجو کنید چرا که این جا گروه بزرگی از توسعه دهندگان اندرویدی را مشاهده می کنید که فایل ها و دستاورد های خود را در این محل معرفی کرده و در اختیار شما قرار داده اند.

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-13

ب: یافتن بخش مرتبط با دستگاه شما

در این فروم بخش مربوط به دستگاه خود را پیدا کنید. برای این کار در کادر Find your Device نام دستگاه خود را بنویسید و جستجو کنید

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-14

ج: در بالای بخش Android Development در این فروم، می توانید پکیج های مختلف rom را برای دستگاه های مشابه خود را مشاهده کنید و در ادامه پکیج  ROM .zip  متناسب با دستگاه خود را دانلود کنید.

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-15

د: پکیج ROM را در حافظه ی داخلی سیستم خود قرار دهید. آدرس محل قرارگیری این پکیج را یادداشت کنید تا فراموش نکنید.

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-16

۴/۴: ROM خود را نصب کنید

برای reboot Recovery می توانید از GooManager  استفاده کنید که این سریع ترین و آسان ترین روش برای راه اندازی برای ریکاوری محسوب می شود.

برای جلوگیری از ازدست دادن داده ها می توانید یک بکاپ از داده های خود داشته باشید. بدین منظور یک Nandroid Backup در TWRP بسازید. برای این کار، بر روی Backup در منوی ریکاوری کلیک کنید. برای فایل پشتیبان خود، یک نام ایده آل انتخاب کنید که در صورت نیاز به آن، سر در گم نشوید.

Install-a-Custom-ROM-on-Android-Step-17

به منوی اصلی برگردید و گزینه Install را بزنید

در این مرحله به دنبال فایل ROM .zip باشید که دانلود کرده اید. برای این مورد می توانید پنل دایرکتوری را مورد جستجو قرار دهید. بعد از این که فایل را پیدا کردید، عملیات نصب را با انتخاب آن آغاز کنید.

بعد از این منتظر باشید تا عملیات نصب تمام شود و با یک راه اندازی تنظیمات تکمیل شده و دستگاه شما با رام سفارشی تان در اختیارتان قرار بگیرد.

سعی کنید این آموزش و فرآیند را برای اولین بار در کنار یک فرد با تجربه و یا در یک مرکز آموزشی و پشتیبانی دنبال کنید تا از خسارات احتمالی در امان باشید.

برای دریافت آموزش های مشابه، برای کار کردن با اندروید، می توانید ایمیل خود را در خبرنامه سایت ذخیره کنید و بعد از آن منتظر آموزش های وب سایت علمولوژی با رویکرد علم و تکنولوژی باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *