آلفابت، کمپانی مادر گوگل

1e3493bd4e0d4a3656b6dd39d649ee57_XL

در هفته ای که گذشت اخباری منتشر شد که تعجب بسیاری را بر انگیخت. خبری که از تاسیس یک کمپانی جدید دیگر توسط لری پیج و سرگئی برین می گفت و باعث شگفتی همگان شد. هلدینگ آلفابت از این پس با مدیریت لری پیج و با در اختیار داشتن کمپانی‌هایی نظیر گوگل به فعالیت خود ادامه خواهند داد. با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید در مورد آلفابت و عملکرد آن بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم و امیدواریم تا از این مقاله بهره مند شوید.

در پنج شنبه هفته ای که گذشت لری پیج و سرگئی برین دو فردی که غول جست و جوی جهان یعنی گوگل را در سال ۱۹۹۸ بنا نهادند در عملی شگفت آور شروع به اعمال تغییرات زمینه ای و وسیعی در کمپانی خود کردند. در نامه ای که از سوی لری پیج منتشر شد دلایلی که آن ها را مجبور به این کار کرده بود و همچنین ساختار کلی کمپانی جدید را به طور مشروح بیان کرد. اطلاعات حاکی از این است که مدیر عاملی آلفابت به لری پیج سپرده خواهد شد و در مورد سهامی که قرار است در اختیار سهام داران قرار گیرد نیز بنا بر این شده است که سهام کمپانی آلفابت بدون هیچ تغییری به جای سهام گوگل در اختیار سهام داران این شرکت قرار بگیرد. هنگامی که این پروسه به طور کامل طی شد و سهام گوگل آزاد شد کمپانی گوگل به طور رسمی زیر نظر کمپانی مادر یعنی آلفابت قرار می گیرد به نحوی که گوگل در اختیار کمپانی آلفابت و به صورت کامل در زیر پرچم این کمپانی خواهد بود. سکان هدایت کمپانی گوگل نیز در اختیار یکی از رده بالا های خود این کمپانی قرار خواهد گرفت. این شخص کسی نیست به جز ساندار پیچای که از مدیران به نام این شرکت است. با همه این اوصاف هنوز هم بزرگ ترین کمپانی ای که تحت اختیار آلفابت می باشد باز هم گوگل خواهد بود. هم چنین تیم هایی وجود دارند که به صورت مستقل اما به صورت نظارت شده توسط گوگل کار می کنند. این تیم ها نیز با جدایی از گوگلی که محدود شده است به کار خود ادامه می دهند اما این بار زیر نظر آلفابت کار خواهند کرد.

در حال حاضر گوگل به علت این که وارد حوزه های گوناگونی شده بود از هدفی که در ابتدای تاسیس آن برایش در نظر گرفته شده بود فاصله گرفت. به همین علت در ساختار جدیدی که برای آن پی ریزی شده است گوگل از تمامی فعالیت های غیر مرتبطی که بر روی آن ها تمرکز کرده بود فاصله خواهد گرفت و تمامی پروژه های مربوطه به کمپانی آلفابت محول خواهد شد به نحوی که دیگر زیر چتر و تحت حمایت این کمپانی کار خواهند کرد. گوگل نیز در ادامه بر روی سازمان ‌دهی اطلاعات و در دسترس قرار دادن آن در اقصی نقاط جهان برای تمامی کاربرانی که از این سرویس استفاده می کنند به کار خود ادامه می دهد. یعنی هدفی که گوگل از ابتدای تاسیس آن به دنبالش بود پی گیری خواهد شد و گوگل تنها فعالیت های مربوط به اینترنت را انجام خواهد داد.

Life Science و Calico دو کمپانی ای هستند که از گوگل جدا می شوند و مستقیما زیر نظر آلفابت پروژه های خود را به صورت آزادانه و مستقل دنبال می کنند. Calico در عرصه توسعه‌ ی دانش انسان‌ ها از زندگی و ایجاد امکان کنترل طول عمر انسان‌ ها به فعالیت می پردازد و در این زمینه نیز تا بحال کار های مفید بسیاری انجام شده است. Life Science نیز لنز ‌هایی برای سنجش میزان گلوکز اشک می سازد که نوآوری قابل توجهی محسوب می شود.

Alphabet_1

این فرآیند اثرات دیگری را نیز در بر داشته است. از آن جمله می توان به این اشاره کرد که کمپانی گوگل از این پس گزارش مالی خود را به صورت جداگانه و مستقل از دیگر کمپانی هایی که زیر نظر آلفابت فعالیت می کنند تحویل می دهد. آزمایش ایکس یا گوگل ایکس نیز دیگر بخشی می باشد که توسط آلفابت نظارت می شود. گوگل ایکس در واقع فعالیتی دارد که در آن محصولات واقعی با ایده هایی که توسط محققان گوگل مطرح می شود پیوند می خورد و ابداعات جدیدی شکل می گیرد. گوگل گلس حاصل تفکر و نتایج تحقیقات و فعالیت کم نظیر این آزمایشگاه پیشرفته است. گوگل ایکس نیز همانند سایر بخش هایی که نام بردیم مستقلا تحت نظر آلفابت به فعالیت خود ادامه می دهد. دو نمونه ی دیگر از شرکت هایی که تحت نظارت آلفابت و جدا از گوگل به مسیر خود ادامه می دهند گوگل ونچورز (Google Ventures) و گوگل کپیتال (Google Capital) می باشند که وضعیتی مشابه سایرین تجربه خواهند کرد.

طبق گفته ای که در ابتدا برای شما بیان نمودیم تمامی سهامداران که در گوگل از سهامی هر چند ناچیز برخوردار بودند بدون این که نامی تغییر کند در آلفابت میزان سهمی برابر با همان چه که در گوگل داشتند دریافت خواهند کرد. در قبل تر از این مورد نیز از بخش هایی که وابسته به گوگل بودند هیچ نوع سهمی به سهام داران تعلق نگرفته بود و هم اکنون نیز با ایجاد کمپانی آلفابت همین قانون در باب کمپانی هایی که قرار است تحت نظر آلفابت کار کنند اجرا می شود و نحوه سهام دادن به همان صورت گذشته اجرا خواهد شد. این جمله به این معنی است که کمپانی های نام برده شده به صورت کامل در اختیار آلفابت قرار خواهند داشت و سهام داران تنها می توانند از سهم های کمپانی آلفابت خریداری نمایند. در حال حاضر باید به این موضوع توجه نمایید که با وجود این مسایل همچنان سهام آلفابت تحت نام GOOGL و GOOG در تالار بورس نزدک (Nasdaq) خرید و فروش می شود.

Alphabet_2

قصد داریم شما را در جریان مواردی بگذاریم که لری پیج مدیر عامل فعلی کمپانی آلفابت از عبارت هیجان انگیز برای خطاب قرار دادن آن ها استفاده کرده است. در نامه ای که در ابتدای این مقاله در مورد آن صحبت کردیم، که همزمان با شروع این تغییرات در این کمپانی در رسانه ها به انتشار رسید، لوری پیج به دستاورد هایی اشاره نمود که حاصل از تاسیس آلفابت می باشد. این موارد به ترتیب زیر است:

انجام کار های بسیار جاه‌ طلبانه ‌تر

داشتن یک نگرش بلند مدت

ایجاد کمپانی‌ هایی جدید که شکوفا خواهند شد

سرمایه ‌گذاری در حوزه ‌های جدید با توجه به منابع موجود

تقویت کسب و کار کنونی

بهبود هر چه بیشتر گوگل با بالا بردن تمرکز روی حوزه ‌های کاری

بالابردن استاندارد و کیفیت زندگی انسان ‌ها

مدیران و رهبران آلفابت از بابت تاسیس این کمپانی قصد ندارند تا آن را به عنوان برندی معتبر در جهان معرفی سازند و به شکلی می خواهند تا کمپانی های زیر نظر این مجموعه بدون هیچ محدودیتی به سرعت پیشرفت کنند. لذا این اختیار را به کمپانی های زیر مجموعه خود داده اند تا بتوانند آزادانه و به صورتی کاملا مستقل برند های خود را توسعه داده و محصولاتی که خود در راه تولید آن تلاش کرده اند را تحت برند خود به بازار عرضه نمایند.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا این کمپانی در این راه موفق خواهد بود؟ آیا با این روش گوگل به حد اعلای خود می رسد؟ با نظرات خود با ما همراه باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *