خیاطی رباتیک به زودی با زیپ رباتیک استارت می خورد

یکی از محققان برجسته ی دانشگاه MIT توانسته زیپ هوشمندی را طراحی کند که در هنگام پرخوردی فرد، عکس العملی از خود نشان داده به طوری که سنسورها و دندانه ها طوری رفتار می کنند که موجب باز شدن زیپ می شود.

ZIP

مادام وایتون طراح این زیپ هوشمند به نام Zipperbot  است. وی که پایان نامه اش را در مورد خیاطی رباتیک تدوین کرده است قصد دارد خیاطی را بیش از گذشته با رباتیک، عجین کند.

در این زیپ از حسگر هایی استفاده شده است که دندانه های زیپ را بر اساس کنش هایی نظیر افزایش دور کمر، بالا آمدن شکم و … از هم باز می کند. در واقع حسگر اپتیکال که فناوری جدیدی است در این زیپ بکار گرفته شده است تا زیپ جمع نشود و به اطراف گیر نکند.

حسگر های هوشمندی که در زیپ به کار گرفته شده اند موجب می شوند که در مسیر حرکت زیپ درست عمل کنند. البته این فناوری می تواند در گشاد و تنگ کردن لباس هنگام نشست و برخاست و حتی پرخوری و یا چاقی موضعی کمک کند. از طرفی کودکان یا افراد ناتوان که قادر به بستن زیپ های سخت یا پوشیدن لباس های سخت نیستند می توانند با این زیپ و فناوری به راحتی لباس خود را به تنهایی بپوشند.

BELTI

از نمونه های دیگر خیاطی رباتیک می توان به کمربندی اشاره کرد که خود تنظیم کننده است. این کمر بند که بلتی نام دارد به طور فلزی و پلاستیکی نیز طراجی شده است. از جمله کارهای که این کمر بند انجام می دهد این است که اگر فرد در حال چاق شدن باشد، به کاربرش هشدار می دهد که در حال افزایش وزن است. این کمربند هم هنگام نشست و برخاست به راحتی تغییر سایز پیدا کرده تا فرد دچار مشکل نشود.

برای اطلاع از سایر اخبار علمولوژی در ایمیل خود می توانید ادرس ایمیل خود را در خبرنامه سایت ذخیره کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *