مقایسه کیفیت دوربین ۶ گوشی پرچم دار روز

نتیجه‌ی مقایسه دوربین ال‌ جی جی ۴ با آیفون ۶، گلکسی اس ۶ اج، لومیا ۹۳۰، اکسپریا زد ۳ و هواوی پی ۸ ویژه

طی آزمایش دوربین های برخی از انواع گوشی و مقایسه ی تصاویر آن ها با یکدیگر نکاتی قابل توجه به دست آمده که می توان برای روند مقایسه آن ها را مد نظر قرار داد.

برای مثال در این قسمت دوربین گوشی هایی همچون ال جی جی ۴ با گلکسی اس ۶ با اکسپریا زد ۳ با هواوی پی ۸ و لومیا ۹۳۰ در معرض مقایسه قرار گرفتند برای مثال در شرایطی خاص از یک تصویر مشابه تصاویر یکسانی گرفته شده است و پس از آن مقایسه ی تصاویر مطالب و نکات مفیدی را به کاربران می دهد.

برای مثال ترتیبی که گفته شد از گوشی شماره ی یک تا گوشی شماره شش به هر کدام از گوشی ها اختصاص داده شده است به شرح زیر:

گوشی ۱= ال‌جی جی ۴

گوشی ۲= گلکسی اس ۶ اج

گوشی ۳= آیفون ۶

گوشی ۴= لومیا ۹۳۰

گوشی ۵= هواوی پی ۸

گوشی ۶= اکسپریا زد ۳

 

آزمایش ۱

در این آزمایش عروسکی در شرایط یکسان برای تمام دوربین ها قرار داده شده است همچنین این آزمایش در نور مصنوعی صورت گرفته است. نور مصنوعی حاصل محیط های بسته می باشد برای مثال در ساختمان در شرایطی که نور خورشید به زحمت وارد آن می شود نور های مصنوعی جای نور های طبیعی را می گیرد که مهمترین آن ها نور چراغ های گوناگون است البته در مباحث تخصصی تر هرچقدر نور تولید شده ی چراغ از نظر امواج الکترو مغناطیس به سمت نور بنفش نزدیک تر باشد در سیستم های دوربین های تلفن همراه تقریبا نزدیک به کیفیت همان عکس هایی می شود که در نور خورشید گرفته می شود حال اگر از بحث های تخصصی خارج شویم در این آزمایش با توجه به نور مصنوعی در محیط بسته بعضی از دوربین ها نتوانسته اند رنگ ها را به خوبی تشخیص بدهند. به همین دلیل بهترین گزینه مربوط به دوربینی می باشد که بتواند رنگ ها را به خوبی تشخیص دهد که این خود باعث ثبت جزئیات بهتر در تصویر می شود.

Compare_01

از نتایج به دست آمده گوشی شماره ۴ یعنی همان گوشی لومیا ۹۳۰ بیشترین رای کاربران را به خود اختصاص داده است.

در مورد این آزمایش و تست دوربین ها در مورد لومیا ۹۳۰به مناسبت ورود وان ام۹، پرچمدار جدید HTC که با دوربین ۲۰ مگاپیکسلی اش قرار بود دستی به اوضاع نا به سامان دوربین پرچمداران HTC بکشد، وب سایت فون آرنا یک مقایسه دوربین با دیگر پرچمداران را ترتیب داد. این نوع مقایسه دوربین را قبلا هم دیدید، اصطلاحا به آن Blind Test می گویند، بدین صورت که تصاویر را بدون اینکه که شما بگویند متعلق به کدام دستگاه است، در مقابل شما قرار می دهند، نظر سنجی می کنند و پس از انجام نظر سنجی، اعلام می کنند کدام تصویر متعلق به کدام دستگاه بوده است. روش فوق العاده خوبی برای قضاوت به دور از تعصب است. اما برنده، بازنده کدام دستگاه ها بوده اند و اختلاف در چه بخش های وجود داشت است؟ کدام دستگاه در چه شرایطی بهتر بوده است؟

رقبای حاضر در این تست عبارت اند از:

۱) HTC One M9

۲) Apple iPhone 6 Pus

۳) Nexus 6

۴) Nokia Lumia 930

۵) Samsung Galaxy Note 4

۶) Samsung Galaxy S5

مشخصات دوربین هر کدام را می دانیم و در حقیقت هر یک برترین دوربین های در تولیدات شرکت مورد نظر هستند. اما نتایج به چه صورت بوده است و رای کاربران کدام تصویر بوده است؟

در این تست لومیا ۹۳۰ نیز اکثر رای کاربران را به خود اختصاص داده است.

آزمایش ۲

این آزمایش مشابه آزمایش قبلی در محیط بسته با نور پایین انجام شده است همچنین نقطه ی فوکوس بر روی چراغ جلوی ماشین است حال برای بررسی تصاویر می توان مواردی را بیان کرد باز بهترین دورین دوربینی می باشد که جزئیات را به خوبی ثبت کرده است در مقایسه ی تصاویر می توان تصویر شماره ی ۴ یا همان تصویری که لومیا ۹۳۰ گرفته است را انتخاب نمود چرا که جزئیات آن به خوبی مشخص است برای اثبات جزئیات می توان پس زمینه ی تصویر ماشین مرز بین قسمت سفید و کرمی را به خوبی مشاهده نمود همچنین براقی ماشین و نقاط شفاف روی ماشین به خوبی قابل مشاهده هستند همچنین به قسمت سفیدی و سیاهی ماشین و مرز دقیق این دو رنگ دقت کنید که اینها خود نشانه ی برتری این تصویر نسبت به دیگر تصویر هاست.

Compare_02

باز نیز تصویر مورد نظر بیشترین کاربران دوربین گوشی لومیا ۹۳۰ بوده است.

آزمایش شماره ۳

این آزمایش نیز مشابه آزمایش های قبلی در محیط های داخلی و بسته گرفته شده است. ویژگی این محیط ها بیان شد که دارای نور کمی می باشند. در این شرایط دوربین گوشی ها از ISO بالا تری برای ضبط تصاویر استفاده می کنند و همین عامل باعث افزایش نویز تصاویر می شود. حال گوشی های مختلف برای جبران نویز های ایجاد شده بر روی عکس پردازش های مختلفی را بر روی تصاویر اعمال می کنند تا بتوانند نویز تصویر را از بین ببرند حال این موضوع باعث از بین رفتن جزئیات تصاویر میشود زیرا این عملکرد فرایندی را طی می کند که در پیکسل های زیر بنایی تصاویر تغییراتی را اعمال می کند که خود باعث از بین رفتن جزئیات تصاویر می شود.

Compare_03

اکنون دوربینی مطلوب است که بتواند در هر دو مورد یعنی از بین بردن نویز ها و حفظ جزئیات توانایی قابل توجهی داشته باشد. حال برای بررسی بهتر و دقیق تر موضوع نیاز مند برشی از هر عکس می باشیم تا بتوانیم در سایز بزرگتر از یک قسمت تصویر جزئیات را بررسی کنیم. به همین دلیل برشی ۱۰۰ در صدی از قسمت چهره ی عروسک در تصویر می زنیم مشاهده می شود که عکس شماره ۴ علاوه بر حفظ جزئیات و رنگ بندی ها نویز های تصویر را نیز تا حدودی از بین برده است.

Compare_04_crop-100

 

بیشترین رای کاربران به لومیا ۹۳۰ بوده است.

 

آزمایش شماره ۴

این آزمون شاید یکی از مهمترین آزمون های پیش رو برای دوربین های مورد نظر می باشد به طوری که دوربینی قدرتمند است که بتواند در این شرایط آزمایشی بیشترین رای را بیاورد. معمولا دوربین ها در شرایطی که نور شدید وجود داشته باشد به سختی می توانند جزئیات را ثبت کنند به خصوص زمانی که نور شدید در پس زمینه ی تصویر باشد بار ها این حالت برایتان پیش آمده است که پشت به آفتا بایستید و شخصی از شما عکس بگیرد که در این حالت تصاویر مطلوب قرار نخواهند گرفت چرا که سنسور های مربوط به کنترل نور به چالش کشیده می شوند با این حال دوربینی که بتواند شدت نور را کنترل کند و تصویری با جزئیات بهتر را ثبت کند دارای قدرت بیشتری می باشد.

Compare_04

 

 

در این مرحله کاربران بیشترین رای را به هواوی پی ۸ داده اند

در مورد دوربین هواوی پی ۸ توضیحی مختصر بیان کنم:

چندی پیش بود که هواوی P8 با ضخامتی در حدود ۶٫۴ میلی متر، صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی Full HD، پردازنده ۸ هسته‌ای HiSilicon Kirin 930 در کنار ۳ گیگابایت رم معرفی شد. اما بدون شک متفاوت‌ترین بخش این مدل، دوربین آن است. جایی که یک نمونه ۱۳ مگاپیکسلی در پشت دستگاه قرار گرفته و شاهد یک دوربین ۸ مگاپیکسلی نیز در بالای نمایشگر آن هستیم.

 

اما دوربین این دستگاه فقط روی کاغذ قدرتمند نیست، بلکه هواوی در این بخش برای دستگاهش واقعا سنگ تمام گذاشته است. فلاش این دستگاه بسیار قدرتمند بوده و به عکس‌برداری در شرایط نوری کم، کمک شایانی می‌کند. همچنین، حالت عکس‌‌برداری ویژه‌ای هم در هواوی P8 با نام Light painting Mode وجود دارد که در ویدیوهای تبلیغاتی هواوی، توجه ویژه‌ای به آن شده بود.

Keow Wee Loong عکاس‌ معروف مالزیایی، با استفاده از این قابلیت‌های ویژه، دست به کار شده و تصاویر خیره‌ کنند‌ه‌ و جذابی را با P8 شکار کرد است.

در ادامه می‌بینید که به کمک یک سوژه ساده و نورپردازی خلاقانه، می‌توان آثار هنرمندانه‌ای را ثبت کرد، پس برای عکاسی حتما به یک دوربین DSLR نیاز ندارید.

 

آزمایش ۵

باز این آزمایش یکی از مهمترین آزمایش های دیگری است که توجه به آن می تواند در انتخاب بهترین دوربین موثر باشد.

این آزمایش قدرت ثبت تصاویر ماکرو را به چالش می کشد. توضیح آن این است که دوربین در حالت تضاد فاصله اجسام با یکدیگر قرار گرفته و لنز آن قدرت تمرکز بر روی اجسام با ختلاف فاصله را تجربه می کند حال شرایطی که ممکن پیش بیاید این است که تصویر ثبت شده دارای دو جسم با فواصل متفاوت و کیفیت دو جسم در حد یکسان بوده که این تصویر مطلوب نمی باشد یا دو جسم دارای جزئیات نسبتا نزدیک به هم بوده که این تصویر نیز از نظر ثوابت جهانی رتبه ای نمی آورد و یا این که تصویر نزدیکتر دارای کیفیت و جزئیات کاملا بالا و تصویر دورتر به طور کاملا محو بوده که در این حالت می توان تصویر را یک تصویر مطلوب دانست البته نکته ی بسیار مهمی که قابل ذکر است این است که تصویر نزدیک تر و یا تصویر مورد فوکوس می بایست بسیار با کیفیت و جزئیات برتر ایجاد شود و دیگر زمینه ها محو و تار ثبت شود در این حالت تصویر برترین تصویر ممکن خواهد بود و این نشانه ی لنز قوی و سنسر های بسیار هوشمند می باشد.

Compare_05

در این آزمایش نیز لومیا ۹۳۰ برترین تصویر را ازان خود کرد.

آزمایش ۶

در این آزمایش قدرت عکاسی پرتره مورد آزمایش قرار می گیرد. دوربینی که توانایی آن به قدری باشد که بتواند رنگ تصویر را همان رنگ اصلی جسم مورد نظر ثبت کند برای مثال همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می کنید رنگ واقی مو و چهره بسیار مهم می باشد پس ثبت رنگ اصلی اجسام پارامتری مهم در دوربین بوده و حائز اهمیت است

بیشترین رای کاربران در آزمایش ۶ هواوی پی ۸ می باشد

با توجه به درخواست کاربران محترم در مورد گوشی هواوی پی ۸ توضیحاتی فنی را بیان می کنم که امید وارم جایگاه این دوربین را به خوبی بیان کند البته با توجه به رای آوری گوشی هواوی پی ۸ این توضیحات خالی از لطف نیست.

Compare_06

هواوی از یک دوربین با گشودگی دهانه لنز f/2.0 و سنسور ۱۳ مگاپیکسلی ساخت سونی و فلش دوگانه در بدنه پشتی و یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در جلوی «پی ۸» استفاده کرده است. این شرکت اعلام کرده پرچمدار جدیدش اولین نمونه در نوع خود است که از سنسور چهار رنگ RGBW بهره برده که این تکنولوژی باعث می شود روشنایی تصویر ۳۲ درصد افزایش و نویز تا ۷۸ درصد کاهش یابد.

بر اساس اعلام سازنده لرزشگیر اپتیکال این دستگاه بهترین نمونه بکار رفته در بین موبایل های هوشمند بوده و پردازنده سیگنال تصویر آن نیز کیفیتی در سطح دوربین های DSLR را ارائه کرده است. هواوی درکل اعتقاد دارد پرچمدارش به دلیل بهره مند بودن از چنین خصوصیاتی قادر است حتی عملکرد رقبایی همچون آیفون ۶ پلاس را نیز پشت سر بگذارد. دوربین این دستگاه همچنین از قابلیت های نرم افزاری متنوعی نیز بهره مند است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

IMG_5966

قصد هواوی برای رقابت با عملکرد تصویربرداری موبایل های اپل حتی به طراحی اپلیکیشن دوربین این شرکت نیز گسترش یافته و چینش المان ها در این بخش، محیط کاربری اپلیکیشن دوربین در iOS را به یاد می آورد، اما هواوی در نسخه جدید نرم افزار خود قابلیت های اختصاصی جدید و متنوعی اضافه کرده که تجربه کاربری مناسبی را به کاربر وعده می دهد. پس از ورود به این بخش در پایین صفحه گزینه های انتخاب بین حالت های مختلف عکاسی و فیلمبرداری مشاهده می شود.

Huawei P8 SC4

یکی از امکانات اختصاصی که هواوی در این قسمت ارائه کرده است حالت Beauty نام دارد بطور به منظور انجام روتوش بطور خودکار تغییراتی مثل روشنتر کردن پوست و درشت تر کردن چشمها در عکس انجام می دهد و میزان آن از بین ۱ تا ۱۰ قابل انتخاب است. امکان تازه بعدی Time Lapse نام داشته و همانطور که از نام آن بر می آید برای گرفتن عکس در بازه های زمانی مختلف بکار رفته و در نهایت از بهم پیوستن آنها یک کلیپ ویدیویی ایجاد می کند. آخرین قابلیت جدید اضافه شده در این بخش نیز Light Painting نام دارد که با باز نگه داشتن طولانی مدت شاتر دوربین، امکان نقاشی با نور در تاریکی و خلق تصاویر جذاب را برای کاربر فراهم می کند.

LightGraffiti_Huawei-e14303882175952

نرم افزار تصویربرداری «پی ۸» در عرض حدود ۳ ثانیه آماده به کار شده و عکسها را بطور پیش فرض با رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل و نسبت ۱۶:۹ و ویدیو ها را با کیفیت ۷۲۰p و با نسبت عریض ثبت می کند که البته همه این موارد از طریق تنظیمات قابل تغییر هستند. البته امکان فیلمبرداری با کیفیت ۴K وجود ندارد و حداکثر رزولوشن ارائه شده ۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه در نظر گرفته شده و قابلیت لرزشگیری اپتیکال نیز موجود است.

این اپلیکیشن علاوه بر قابلیت های معمولی همچون عکاسی HDR، پانوراما، ثبت لبخند، تایمر، تغییر ایزو و وایت بالانس، از امکانات متنوع دیگری نیز بهره می برد که در ادامه به معرفی تعدادی از آنها می پردازیم.

یکی از قابلیت های کاربردی موجود Instant Shot نام دارد و به این شکل است که دستگاه با ۲بار فشردن سریع دکمه فیزیکی صدا، فورا وارد دوربین شده و عکس می گیرد که کل این فرایند حدود ۱ ثانیه به طول خواهد انجامید. البته به ندادن کنترل نداشتن کاربر ممکن است تصویر ثبت شده فوکوس نبوده یا کادربندی آن مناسب نباشد، اما چنین قابلیتی برای مواقع ضروری که نیاز به ثبت عکس در سریع ترین زمان ممکن باشد به کار خواهد آمد.

حالت All Focus که از طریق آن می توان به ثبت عکس پرداخته و پس از آن نقطه فوکوس را در تصویر مشخص کرد.

حالت Super Night که با بالابردن ISO و Exposure گرفتن تصویر در شرایط نوری بسیار تاریک را فراهم می کند. هرچند این قابلیت توانایی ثبت تصاویر مناسبی را در تاریکی دارد، اما برای استفاده از آن لازم است دوربین در لحظه ثبت عکس لرزش نداشته و برای دستیابی به کمترین نویز بهتر است از ۳پایه استفاده شود.

بخش Watermark که از طریق آن می توان اطلاعات مختلفی را بطور خودکار با فرمت های گرافیکی متنوع و زیبا روی عکس های گرفته شده ثبت کرد. این اطلاعات می تواند شامل ساعت و تاریخ، مکان، وضعیت آب و هوا، انواع غذا و حالات روحی مختلف باشد.

امکان گرفتن عکس با فرمان صوتی که از طریق آن می توان با گفتن کلمه cheese و بدون نیاز به لمس فیزیکی دکمه شاتر عکسبرداری کرد.

حالت Object Tracking که با استفاده از آن می توان یک شئ یا فرد را انتخاب کرد تا دوربین بطور مدام فوکوس را روی آن حفظ کند.

حالت Audio Note که می توان از آن برای قرار دادن پیغام های صوتی ۱۰ ثانیه ای روی عکس های ثبت شده استفاده کرد.

قابلیت Best Photo که همانند Burst عمل کرده و با ثبت ۱۰ عکس در چند لحظه، امکان انتخاب بهترین را از بین آنها مهیا خواهد کرد.

قابلیت ثبت عکس های ماکرو از فاصله ۴ سانتی متری.

امکان اعمال ۸ نوع افکت رنگی مختلف روی عکس ها بطور زنده و مشاهده نتیجه آنها پیش از ثبت عکس.

حالت Beauty که برای استفاده از آن ابتدا باید وارد بخش Perfect Selfie در تنظیمات دوربین شده بر اساس دستورالعمل ۳ عکس سلفی از خود بگیرید. سپس درجه روتوش مورد نظر خود را برای مواردی همچون سفیدتر کردن پوست و حتی درشت تر شدن چشم ها تعیین می کنید، تا این تنظیمات از این به بعد روی عکس های گرفته شده با حالت Beauty اعمال گردند. البته دقت داشته باشید بهتر است تنها با استفاده از گزینه اول تصویر را کمی روتوش کنید چرا که اعمال تغییر بیش اندازه در المان های این بخش باعث خواهد شد در عکس ها شبیه به موجودات فضایی ثبت شوید.

perfect selfie

بطور کلی می توان عملکرد تصویربرداری پرچمدار جدید هواوی را با توجه به تکنولوژی های پیشرفته بکار رفته در آن و امکانات متنوع نرم افزاری ارائه شده، مناسب ارزیابی کرده و تلاش سازنده برای ارائه یک تجربه کاربری لذت بخش در این بخش را موفق به شمار آورد. «پی ۸» در محیط های خارجی عکس های با شفافیت و جزئیات مناسب گرفته و در فضای داخلی نیز با وجود اینکه رنگ ها کمی اشباع به نظر می آیند اما جزئیات کافی و همانطور که سازنده ادعا کرده میزان نویز بسیار ناچیز است.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *