چگونه از مرورگر مایکروسافت Edge در ویندوز ۱۰ بیشتر کار بکشیم

مایکروسافت Edge یکی از نرم‌افزارهای پیش‌فرض ویندوز ۱۰ هست که جای اینترنت اکسپلورر را ربوده و به عنوان مرورگر پیش فرض به فعالیت می پردازد. رابط کاربری این مرورگر دوباره بازنویسی شده اما رابط، همان رابط اینترنت اکسپلورر می باشد. طبق انتظار مایکروسافت اج به‌عنوان مرورگر آینده این شرکت می بایست ویژگی های زیادی دریافت کرده باشد و گرنه کاری بیهوده از سوی مایکروسافت تلقی می شود. به طوری که برنامه های افزودنی این مرورگر افزایش خواهد یافت تا  اج قابل رقابت با دو پیشتاز این عرصه یعنی کروم و فایرفاکس باشد.

ادغام کورتانا

مایکروسافت اج در خود امکانی را به وجود آورده است که به عنوان دستیار صوتی کورتانا شناخته می شود و برای استفاده از آن تنها می بایست فعالش کنید. برای این کار کافی است تا در نوار جستجو کورتانا بر روی نوار وظیفه ویندوز، اول نام خود را به مجموعه کورتانا گزارش کنید. شما می توانید برای بررسی این قابلیت بر روی دکمه منو در اج کلیک کرده و گزینه “View advanced settings” را که در چهار گوش پنجره قرار دارد، کلیک کرده و پس از آن از فعال بودن گزینه “Have Cortana assist me in Microsoft Edge” مطمئن شوید. برای بهره بردن از کورتانا لازم است سوالی را در نوار بالای پنجره اج و یا بر روی پنجره برگه جدید تایپ کنید. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید از نوع “how old is [نام فرد مشهور]” ، و یا “weather in [نام شهر]” برای دسترسی به پاسخ بهره جویید. کورتانا در سریع ترین حالت پاسخگوی شماست.

ximg_559e1ec44a696.png.pagespeed.ic_.ANNaQzBcaC-600x269

اشتراک‌گذاری صفحه وب

اشتراک گذاری در مرورگر اج به صورت یکپارچه می باشد و تنها کافیست با انتخاب دکمه اشتراک گذاری که در نوار ابزار قرار دارد این کار را انجام دهید. با انتخاب دکمه اشتراک‌گذاری، سیستم اشتراک‌گذاری بازخواهد شد. شما می‌توانید این لیست اشتراک‌گذاری را با نصب برنامه‌های مناسب که می توانید از فروشگاه ویندوز تهیه کنید، وسعت دهید.

ximg_559e1ff166b9e.png.pagespeed.ic_.6PPJWFf45W-600x157

برای نمونه اگر شما صفحه ای را در فیس‌بوک می خواهید به اشتراک بگذارید، برنامه فیس‌بوک را نصب کنید. به همین منوال برای به اشتراک گذاشتن در توییتر، هم نیاز به نصب برنامه توییتر دارید و برای هر برنامه دیگری نیز بدین صورت است. این ابزار نیازی به هیچ‌گونه افزونه ای برای مرورگر، یک راه ویژه را برای به اشتراک‌گذاشتن صفحات وب، برای شما ایجاد می‌کند. مانند امکانی که در اندروید یا iOS وجود دارد.

شما حتی ساده تر نیز می توانید عمل کنید؛ عنوان صفحه در پانل اشتراک را انتخاب کنید و برای به اشتراک گذاشتن، یک تصویر از صفحه وب کنونی را به‌جای لینک به آن، جایگزین کنید.

خواندن مشخصات

در بعضی از مرورگر های مدرن مانند سافاری اپل امکانی تحت عنوان reading view (به معنی: خواندن مشخصات) وجود دارد که در نوار ابزار آنها یافت می شود. این قابلیت پاراگراف‌ های نا منظم و آشفته را از مقاله‌ای که در صفحه قرار دارند پیدا کرده و آنها را مفاله گونه نمایش می‌دهد که به‌راحتی قابل‌خواندن باشند. برای استفاده از این امکان، کافیست یک مقاله در وب جست و جو کنید و بر روی آیکون “reading view” در نوار آدرس کلیک کنید. آیکون آن به مانند کتابی است که باز شده است.

ximg_559e1eff82238.png.pagespeed.ic_.UR1g4jACXh-600x330

فهرست مطالعه

باز هم شباهتی دیگر به سافاری اپل! مایکروسافت اج به مانند سافاری دارای قابلیتی به نام “فهرست مطالعه” می باشد. از این قابلیت استفاده کنید و هر مطلبی که به آن علاقه دارید را در این لیست قرار دهید تا بعدا مطالعه کنید. برای انجام این کار لازم است بر روی نشان ستاره در نوار آدرس کلیک کنید. سپس آیکون  Reading list را انتخاب کنید تا صفحه مورد نظر به این فهرست اضافه شود.

ximg_559e1f2d4d50e.png.pagespeed.ic_._EXE93z7e9-600x352

برای دسترسی به این فهرست مطالعه، بر روی علامتی مشابه نماد “چپ‌چین” بر روی نوار ابزار کلیک کنید و فهرست موردنظر را گزینش نمایید. شما در اینجا صفحاتی را که خوانده ‌اید به ‌طور جداگانه از صفحات مورد علاقه عادی خود خواهید دید.

حاشیه‌نویسی

به قابلیتی رسیدیم که دیگر مرورگر ها از آن بهره ای نبرده اند. شاید این قابلیت که به نام حاشیه‌نویسی در صفحه وب شناخته می شود اج را از سایر مروگرها متمایز کرده است. برای استفاده از این ویژگی بر روی “Make a Web Note” که با علامت یک قلم و کاغذ نمایش داده ‌شده، کلیک کنید و متمایز از دیگران باشید!

ximg_559e1fbeb806e.jpg.pagespeed.ic_.PMs1Tm_pM5-556x400

این ویژگی دارای طیفی از ابزارها به‌ منظور کشیدن، پاک کردن، برجسته کردن، اضافه کردن یادداشت‌ها و کپی بخشی از یک صفحه وب در اختیار شما قرار می‌دهد. کلید ذخیره به شما این امکان را می دهد تا موارد مورد علاقه و یا فهرست مطالعاتی خود را در مایکروسافت OneNote ذخیره کنید. همچنین می‌توانید برای به اشتراک‌گذاری یک یادداشت از دکمه اشتراک‌گذاری، استفاده کنید

نکات بیشتر

اج ناگفته های بسیاری دارد که کاملا طبیعی است و انتظاری غیر از این از یک مرورگر پیشرفته نمی رود. با آگاهی نسبت به این موضوع که بسیاری از معایب اینترنت اکسپلورر در اج وجود ندارد پس یافتن این ویژگی ها نباید کار دشواری باشد.

مرور خصوصی: برای باز کردن پنجره ای در این حالت (مرور خصوصی) از منوی نوار ابزار یک پنجره جدید InPrivate را بازمی کنیم. در این وضعیت، داده‌ ای از مرورگر شما ذخیره نمی شود.

سنجاق کردن صفحه به منوی استارت: اج این امکان را به شما می‌دهد تا با باز کردن منو و کلیک کردن بر روی گزینه Pin to Start صفحه وبی که هم اکنون در حال استفاده هستید را به‌ عنوان یک کاشی به فهرست استارت و یا صفحه شروع اضافه کنید، تا بتوانید آن را به‌ سرعت باز کنید و دسترسی آسانی به آن داشته باشید. با انتخاب کاشی، صفحه وب در پنجره مرورگر اج به سرعت باز خواهد شد.

باز کردن با اینترنت اکسپلورر: اگر شما حتما باید یک صفحه وب با اینترنت اکسپلورر باز کنید، فقط کافی است در قسمت منو، گزینه “Open with Internet Explorer” را کلیک نمایید. اینترنت اکسپلورر نیز در بخش “Windows Accessories” در جایی قرار دارد که معمولا کمتو استفاده می شود. کاربرد این گزینه جایی مشخص می شود که وب‌ سایتی فقط با اینترنت اکسپلورر به ‌طور کامل باز می‌شود و حتما نیاز به پلاگین ‌هایی مانند سیلورلایت یا جاوا دارد.

پوسته تیره: همانند بیشتر برنامه‌ های مدرن ویندوز ۱۰، اج هم به ‌طور پیش ‌فرض شامل دو زمینه است؛ یک زمینه تیره و همچنین یک زمینه لایت. برای عوض کردن زمینه، منو را باز و در قسمت “Choose a theme” گزینه“ Dark” را کلیک کنید.

غیرفعال کردن فلش: همانند گوگل کروم، مایکروسافت اج نیز شامل فلش پلیر یکپارچه است. این تنها پلاگینی است که در مایکروسافت اج فعال است. اگر شما می‌خواهید آن را به دلایلی مثلا امنیتی غیرفعال کنید، می‌توانید این کار را با انتخاب منوی تنظیمات، و کلیک کردن “View advanced settings” و انتخاب گزینه “Use Adobe Flash Player” انجام دهید.

تغییر موتور جستجوی پیش‌فرض: به‌طور پیش‌فرض مایکروسافت اج از بینگ برای جستجو استفاده می‌کند، اما شما می‌توانید از هر موتور جستجویی که دوست دارید استفاده کنید و تغییرات خود را اعمال کنید به‌ شرطی که موتور جستجو مورد نظر پلاگین OpenSearch خود را در دسترس قرار دهد.

علاوه‌ بر مواردی که گفته شد شما در منوی تنظیمات راه ‌های مختلفی برای سفارشی کردن رابط کاربری اج در دسترس دارید. مثلا شما می‌توانید برای صفحه‌ای که بیشتر با آن سروکار دارید از دکمه صفحه اصلی استفاده کنید. شما می‌توانید از امکان “Show the favorites bar” برای دسترسی آسان‌تر به صفحات وب مورد علاقه تان استفاده کنید.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *