از پرواز مافوق صوت چه می دانید

آیا تا کنون برایتان سوالی پیش آمده که پرواز مافوق صوت چیست؟

وقتی می گوییم شیئی با سرعتی مافوق صوت حرکت می کند، یعنی این که سرعتی بیشتر از سرعت صوت دارد. پرواز سریع تر از صوت یکی از چهار سرعت پرواز است. به عنوان مثال گلوله ای که از تفنگ شلیک می شود با سرعتی معادل یک و نیم برابر سرعت صوت حرکت می کند.

اولین کسی که با یک هواپیمای سریع تر از سرعت صوت پرواز کرد کاپیتان Charles E. “Chuck” Yeager  بود. سرعت پروازهای سریع تر از صوت شامل سرعت هایی بیش از پنج برابر سرعت صوت می شود. سرعت صوت در سطح دریا حدود ۷۶۸ مایل در ساعت می باشد.

alalam_635624609128755479_25f_4x3

چه پروازهایی سریع تر از صوت Supersonic Flight هستند؟

شاتل فضایی در بخش هایی از مأموریتش سریع تر از سرعت صوت پرواز می کند ،یا اینکه گلوله ای که از یک تفنگ شلیک می شود سریع تر از صوت پرواز می کند همچنین بعضی از هواپیماهای نظامی هم با این سرعت پرواز می کنند.

کنکورد هواپیمای مشهوری بود که حدود دو برابر سرعت صوت پرواز می کرد،این هواپیما در عرض سه ونیم ساعت مسافران را از لندن به مقصد آمریکا جابه جا می کرد این هواپیما حتی توانایی این را داشت که بیش از دو برابر این مسیر را هم پرواز کند.متأسفانه بنا به دلایل نامعلومی پرواز این هواپیما در سال ۲۰۰۳ متوقف شد.

هواپیمای هورنت Hornet با سرعتی  بیش از سرعت مافوق صوت در میان یک ابر غیرمعمول پرواز می کند ، این نوع ابر بعضی وقت ها، یعنی هنگامی که هواپیما یک مانع صوتی را می شکند تشکیل می شود.

چرا درباره پروازهای مافوق صوت مطالعه می شود؟

هنگامی که درمورد پروازهای مافوق صوت مطالعه می شود، در واقع علم پرواز مورد مطالعه قرار می گیرد. و این مطالعه به این دلیل است تا هواپیماها و فضاپیماهای بهتری ساخته شود.

ناسا چگونه درباره پروازهای سریع تر از صوت مطالعه می کند؟

ناسا باید با آزمایش مدل های هواپیما در تونل های هوایی درباره چگونگی پروازهای سریع تر از صوت مطالعه کنند ، تونل های هوایی ساختارهای تیوبی شکلی هستند وهنگامی که یک وسیله نقلیه پرواز می کند هوا در بالای آن به حرکت در می آید. پرواز دادن هواپیماهای مدل در تونل های هوایی به ناسا کمک می کند تا درباره این که چگونه هواپیمای واقعی پرواز می کند، بیاموزد . ازجمله راه هایی که ناسا می تواند در مورد مطالعه در مورد پروازهای فرا صوت بیاموزد استفاده از طریق رایانه است ، رایانه ها به دانشمندان کمک می کنند تا آن چه را که برای هواپیما هنگام پرواز اتفاق می افتد را بازسازی و آزمایش کنند که به آن شبیه سازی رایانه ای می گویند .

غرش صوتی Sonic Boom چیست؟

فردی که روی زمین است، هنگامی که یک هواپیما بالای سرش با سرعت مافوق صوت پروازمی کند صدای غرش صوتی را می شنود ، این صدا به خاطر رها شدن سریع فشار هوا ایجاد می شود، این وضع شبیه به موقعی است که یک بادکنک می ترکد.ناسا با مطالعه در مورد چنین عملکرد هایی و تست بر روی پروازها موجب پیشرفت علم پروازی می شود.

 

 

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *