توافق هسته ای و رشد آی تی ایران از زبان واشنگتون پست

واشنگتن پست- مهم ترین موضوعی که این هفته در صدر اخبار قرار داشت موضوع توافق هسته ای ایران و ۱+۵ بوده است. هر چند هنوز برای نهایی شدن این توافق باید منتظر ماند تا هم در ایران و هم در آمریکا مورد تایید قرار گرفته شود اما نباید از این چشم پوشی کرد که گروه های متعددی هستند که این توافق را به نفع خود می دانند و از آن سود می برند که یکی از آنها صنعت تکنولوژی (آی تی) ایران است.

screen_shot_2015-07-16_at_12.52.56_pm

سوالی که ممکن است در ذهن شما ایجاد شود این است که آیا ایران صنعت تکنولوژی دارد؟ جواب مثبت است و باید گفت که این صنعت یکی از صنایعی است که بسیار جای پیشرفت دارد و هم اکنون در منطقه بسیار رو به رشد است. تعدادی از این تکنولوژی ها علی رغم وجود محدودیت در داخل کشور بسیار رشد داشته اند. وقتی موتوجه بحث می شوید که مستند دیش را دیده باشید. تلویزیون های ماهواره ای با وجود ممنوعیت استفاده در هر جا که فکرش را بکنید دیده می شوند و کمتر جایی خبری از آنها نیست. این موضوع در رابطه با فیس بوک نیز صدق می کند. چیزی حدود ۶۰ درصد از ایرانیان در فیس بوک عضو هستند و ازآن استفاده می کنند. حتی صفحاتی منتسب به رهبر معظم انقلاب نیز در این شبکه های اجتماعی فعالیت گسترده ای انجام می دهند.

اینها تنها اشاراتی بود از طیف وسیع فضای تکنولوژی در ایران. اما مسئله این است که ایرانیان چگونه در تکنولوژی به این همه رشد و نمو دست یافته اند. بعضی با حمایت و پشتیبانی و بعضی کاملا مستقل. آنها بیش از تصوراتی که ما داریم به ما (آمریکایی ها) شباهت دارند.

بر طبق گزارشی از گاردین، دیجی کالا نسخه ایرانی آمازون که هم اکنون بزرگترین و گسترده ترین خرده فروش آنلاین در منطقه حساس خاور میانه است تنها روزانه ۷۵۰ هزار بازدید کننده دارد. طبق گزارشات این شرکت که خرید هایش را در همان روز به مشتریانش تحویل می دهد ارزشی معادل با ۳۰۰ میلیون دلار دارد!

محمدی گفته است: ما نیاز به دسترسی به تکنولوژی و شریک داریم و این توافق جرقه‌ای برای دریافت سرمایه‌گذاری بیشتر و حرفه‌ای تر شدن محیط تجارت است. البته که چینی‌ها و کره‌ای ها تحریم ها را نادیده گرفتند اما ما انتظار داریم برندهای اروپایی و آمریکایی را هم در این بازار نظاره گر باشیم.

اما شرکت آواتک نیز شرکتی شبیه Y Combinator در بازار ایران می باشد که در ازای مبلغی سرمایه آموزش های مورد نیازی مثل راه اندازی کسب و کار و مربی گری به شرکت های استارت آپ، ۱۵ درصد از سهام آنها را دریافت می کند. بعضا استارت آپ هایی که آواتک آنها را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده است بسیار مشابه نمونه های سیلیکون ولی می باشند که از این جمله می توان به استارت آپ پروانه که شبیه نمونه Etsy و یا استارت آپ ریحون که خدمات تحویل غذای آنلاین را بر عهده دارد مشابه نمونه خارجی Seamless و یا Grubhub می باشد.

کریستوفر شرودر نویسنده موفق کتاب “”Startup Rising: The Entrepreneurial Revolution Remaking the Middle East هر چند وقت یکبار جهت مطلع کردن قانون گذاران آمریکایی از وضیت اقتصاد دیجیتالی ایران، به ایران سفر می کند در گفت و گو با واشنگتن پست گفت : وجود ۳۱ پارک فناوری یا مراکز رشد که مورد حمایت دولت می باشد خود بیانگر همه چیز است. این در حالی است که ماهانه یک میلیون تلفن هوشمند جدید به بازار ایران افزوده می شود و این رقم در حال رشد است.

همچنین او افزود: این رشد بالا باعث تقاضای سرسام آور دسترسی به اینترنت به خصوص از روی تلفن هوشمند شده است. جالب است نگاهی به آمار بیاندازیم. سال ۲۰۱۴ یک میلیون کاربر نسل سوم موبایل در ایران وجود داشت در حالی که در سال ۲۰۱۵ این آمار به ۲۰ برابر رسید!

شرودر که دیدار هایی با تجار و افراد دولتی داشته پاییز امسال دوباره از ایران بازدید می کند.

تبعات توافق هسته ای بر روی صنعت تکنولوژی ایران بسیار مطلوب است به نحوی که انتظار می رود تحریم های متعددی که هم اکنون علیه ایران وضع شده و ادامه دار است لغو شده و این اجازه را به سرمایه گذاران می دهد که در زمینه تکنولوژی در ایران سرمایه گذاری کنند.

بر طبق نظر شرودر بعد از انجام توافق با تعداد کثیری از کار آفرینان ایرانی در تماس بوده و آنها را بسیار هیجان زده و در حال برپایی جشن دیده است.

اما در نقطه مقابل Danielle Kehl تحلیلگر اعتقادی متفاوت دارد. او معتقد است که یک شبه نمی توان همه چیز را حل کرد. ضمن اینکه در حال حاضر تحریم های آمریکایی به جای خود باقی می مانند و تحریم های اروپایی لغو می شوند. با وجود اینکه بعضی شرکت های آمریکایی با تغییرات قانونی به وجود آمده در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ مجوز داشته اند که با ایران تجارت داشته باشند و محصولات خود را به این کشور بفروشند ولی به علت وجود تحریم های مالی امکان موفقیت وجود نداشت.

جک نادلر وکیلی است که اعتقاد دارد درست سرنوشتی مانند کوبا در انتظار ایران است. بطوریکه روزی فرا می رسد که تجهیزات مخابراتی بین ایران و آمریکا تجارت می شود.

رفع و برطرف کردن تحریم ها تنها به سود ایران نیست، این عمل منجر به دسترسی تجار و سرمایه داران آمریکایی به مهم ترین بازار های منطقه نیز می شود جایی که به علت عدم حضور آمریکایی ها چینی ها به طور گسترده ای در آن سرمایه گذاری کرده اند و در آن جولان می دهند. اگر آمریکا از شانس حضور در این بازار استفاده نکند دیگر رقیبان فرصت سوزی نخواهند کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *