فیس بوک و تخریب مکرر روح و روان کاربران

شبکه ی اجتماعی فیس بوک مدت هاست که مهم ترین پدیده ی دنیای وب شناخته شده است. حالا تعداد کاربران این شبکه از مرز یک میلیارد نفر بالا تر رفته است و هر روز این قشر تقریبا بی کار یا پر کار به این شبکه سر می زنند تا بتوانند به هر نحوی که شده در اجتماع مجازی دخیل شوند.

12

اما بنظر می رسد که جمعیت یک میلیارد نفر  از کره ی زمین خود را در معرض مخرب ترین اثرات قرار داده اند تا بعد از مدتی به عنوان بیماران روانی شناخته شوند. هر چند این جملات کمی تند به نظر می رسد اما خوب است که نتیجه و توضیحات این دو جمله را به نتیجه تحقیقات پژوهشگران بسپاریم.

پژوهشگران در تعدادی از موسسات علمی و دانشگاهی علاوه بر خود فیسبوک مطالعات روز افزون درباره این که کاربران با حضور در فیسبوک چه احساسی درباره خود و زندگی شان پیدا می کنند را انجام می دهند. متاسفانه، بسیاری از یافته های آنها چندان برای فیسبوک و افرادی که دائم از ازاین شبکه اجتماعی استفاده می کنند، مناسب نیست و بنابر یافته های پژوهشگران پست های کاربران خواسته یا ناخواسته بر احساسات ما اثر می گذارد. استفاده مکرر از فیسبوک باعث افسردگی ونا امیدی می گردد. همچنین، اعتیاد به فیسبوک بر میزان شادی بزرگسالان جوان تاثیرگذار است. از سوی دیگر، مشارکت منفعل و یا احساس طرد شدن در این شبکه اجتماعی به آثار روانی منفی وکاهش اعتماد به نفس منجر می شود. صرف وقت بسیار زیاد در فیسبوک یا بازدید مکرر از آن ارتباطی مثبت با تمایل به مقایسه خود با دیگران در کاربر ایجاد می کند که این شرایط نیز با افزایش علایم افسردگی در ارتباط است. اگر عکس های منتشر شده توسط دوستان موجب احساس افسردگی در ما می شوند شاید بهتر باشد تا از این شبکه اجتماعی بیشتر فاصله بگیریم. طی مطالعه ای که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده پست های مثبت و منفی در خوراک اخبار بیش از ۶۸۹ هزار کاربر تغییر داده شده اند تا آثار تغییرات بر لحن پست هایی که کاربران پس از آن یادداشت کرده اند بررسی شود. پژوهشگران دریافتند خلق و خو مسری بوده است. کاربرانی که پست های مثبت بیشتری را مشاهده کرده بودند، پست های مثبت بیشتری داشته اند و افرادی که پست های منفی بیشتری دیده بودند پس از آن پست های منفی بیشتری ارسال کرده اند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *