پیشرفت علم تا نوری که موجب حرکت هواپیما می شود

سولار ایمپالس، هواپیمایی که تنها با انرژی خورشیدی و بدون استفاده از حتی یک قطره سوخت پرواز می کند، این هواپیما دوربرد است و پروژه ای اروپایی محسوب می شود. سولار ایمپالس در کشور سوئیس مورد آزمایش قرار گرفته که عملکرد آن موفقیت آمیز بوده است.

solar-impulse-2

برتراند پیکارد مسئول پروژه می گوید تا به حال هواپیمای این چنینی با سوخت کم ،سبک، به پرواز در نیامده بود.سولار ایمپالس در طول پرواز آزمایشی خود که نود دقیقه به طول انجامید گردش ها و حرکت هایی انجام داده وبا کج کردن آرام بال هایش حدود یک مایل بر فراز کشور سو ئیس بالا رفت این هواپیما در طول پرواز عملکرد عالی داشت .البته هدف دیگر این هواپیما پرواز در شبانه روز و بدون سوخت می باشد.

کسی تصور نمی کرد که این هواپیما بدون سوخت بتواند پرواز کند،اما با عملکرد خوبی که در پرواز آزمایشی داشت همه یادآور پرواز برادران رایت شدند که ابتدا از پروازهای آزمایشی با سرعت ومسافت کم شروع کردند. ویلبر و الیور رایت بعد از جست وخیزهای کوچک به پروازهای طولانی تر و سرعت متوسط بالای ۳۰ مایل در ساعت (۴۸ کیلومتر در ساعت) رسیدند که کمی آهسته تر از سولار ایمپالس است.

به کارگیری این هواپیماهای سبک وابسته به انرژی خورشیدی فایده های زیادی دارد. اما بزرگ ترین فایده اش در حفظ محیط زیست است. کارشناسان هوانوردی آینده روشنی را برای پرواز هواپیماها، با انرژی های تجدیدپذیر پیش بینی می کنند. حتی برخی از آنها عقیده دارند که سوخت هایی که از گیاهانی مثل جلبک و یا سایر منابع به دست می آید ممکن است نسبت به انرژی خورشیدی موفق تر عمل کنند.

البته پرواز درآوردن هواپیمایی که با انرژی خورشیدی کار کند موضوع جدیدی نیست. در سال ۱۹۸۰ یک هواپیمای خورشیدی فوق سبک با یک خلبان پرواز نمایشی کوتاهی، در یک منطقه مسطح انجام داده بود . در سال ۱۹۸۱ نیز یک خلبان پرواز پنج ساعته ای را از فرانسه به انگلیس انجام داد. اما در میان اینها پروژه پیکارد بسیار بلند پروازانه و امیدوار کننده محسوب می شود.

هانس وبر رییس شرکت بین المللی حمل و نقل هوایی عقیده دارد که انرژی خورشیدی چگالی انرژی کافی ای ندارد تا به طور عادی و منظم و در زمان معقول انرژی هواپیماها را تأمین کند. با هواپیماهای خورشیدی تنها می توانیم در آسمان بمانیم نه این که سریع به همه جا برویم.

پیکارد به همراه کمک خلبانش قرار است با استفاده از سلول خورشیدی، باتری های لیتیوم قابل شارژ و چهار موتور الکتریکی، این هواپیما را به دور جهان بگردانند. آنها به طور منظم توقف هایی خواهند داشت . این هواپیما با موتورهایی که تنها ۴۰ اسب بخار انرژی تولید می کند و با سرعت متوسط ۷۰ کیلومتر در ساعت در آسمان، حرکت خواهد کرد.

از جمله پرسش هایی که وجود دارد این که آیا هواپیما انرژی کافی برای پرواز را خواهد داشت ، قابل کنترل است یا نه ، ویا اینکه آیا این هواپیما در تمام شرایط آب و هوایی می تواند پرواز کند.

البته این مشکلات روز به روز مورد بررسی قرار می گیرند و توسط متخصصان، بهینه می شوند تا جایی که بتوان از تلفیق علم و تکنولوژی کار را به جایی برسانند که هواپیماها مورد حمایت و لطف محیط زیست و انسانی باشند

برای اینکه از مقالات علمی روز دنیا با خبر باشید ایمیل خود را در خبرنامه سایت ثبت کنید و منتظر اخبار ما باشید.

 

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *