چرا اندروید طرفداران بسیار بیشتری نسبت به IOS دارد؟

با وجود محبوبیت و فروش بالای محصولات اپل اما باز هم گوشی های اندرویدی گوی سبقت را از آنها ربوده و حدود ۸۰ درصد کابران دنیا از سیستم عامل اندروید استقبال می کنند.

آیفون اپل از سیستم عاملی کامل و بدون نقص استفاده میکند که حتی در بعضی موارد از اندروید نیز کارآمدتر می باشد اما آنچه تفاوت را ایجاد میکند آزادی عملی است که سیستم عامل اندروید برای شما فراهم می آورد و این درست برخلاف آنچه است که در آیفون دیده میشود؛ تحمیل ویژگی ها به کاربر.

با ما همراه باشید تا با هم مروری به این ۱۰ گانه برتری اندروید به ios بپردازیم.

  • قابلیت شخصی سازی و انتخاب ویجت ها و پوسته های دلخواه

سیستم عامل ios اعتقاد چندانی به تنوع رابط کاربری ندارد و محدودیت های زیادی را برای کاربر ایجاد میکند. مشخصه ای که باعث شده است بسیاری از کاربرانش را از دست بدهد. این محدودیت کمک شایانی به سیستم عامل اندروید نموده تا با امکانات گسترده ای که در اختیار کاربران قرار می دهد، بزرگترین علت پیشی گرفتن این سیستم عامل را فراهم آورد.

battery

گوگل آزادی بی حد و مرزی در اختیار شما قرار می دهد تا در صفحه گوشی و یا حتی لاک اسکرین خود از تمامی ویجت های موجود بهره ببرید. انتخابی که به هیچ وجه محدود نیست و امکانات بی نظیری مانند مشاهده آب و هوا، پخش موسیقی و دیگر موارد را در دسترس شما قرار میدهد. البته اخیرا ios ویجت های محدودی را به شما ارائه می دهد که هیچ گاه هم ردیف اندروید قرار نمیگیرد.

سازندگان بزرگ نیز در این عرصه عقب نمانده اند و امکاناتی فوق امکانات اندروید نظیر ژست های حرکتی و Air View را به آنها افزوده اند.سازندگانی نظیر سامسونگ، سونی و ال جی از این دست می باشند. با استفاده از لانچری نیز از دیگر تجربه ی اندرویدی خود لذت ببرید.

  • تنوع سخت افزاری

مهم ترین ضعفی که در دنیای ios حس می شود جای خالی گوشی های ضد آب و ضد ضربه می باشد. گوشی با صفحه نمایش بزرگ آیفون ۶ پلاس و آیفون ۶ و دو نسخه‌ی قدیمی با صفحه نمایش کوچک‌تر آیفون ۵ اس و آیفون ۵ سی، چهار گزینه ای است که شما برای ورود به عرصه آیفون ها پیش رو دارید که البته هیچ کدام ضد آب نیستند.

برخلاف اپل گوشی های اندرویدی در سایز های مختلف، باتری قابل تعویض، صفحه کلید فیزیکی و یا حتی با نمایشگر دوم در دسترس عموم قرار دارد که کاملا منطبق بر شعار گوگل برای اندروید “کنار هم باشید اما متفاوت” قابل عرضه بر روی گوشی های مختلف می باشد.

  • استفاده از نرم افزار های دلخواه

گوگل ضمن دارا بودن پلی استور مختص به اندروید عرصه رقابت را برای فروشگاه هایی نظیر اپ استور آمازون و مایکت را فراهم آروده است به گونه ای که شما قادر خواهید بود فایل هایی به فرمت APK را بر روی اندروید اجرا کنید.

برخلاف اپل که سرعت دریافت بعضی از اپلیکیشن ها در آن بیشتر است اما تنها نرم افزار هایی را مجوز نصب می دهد که از اپ استور خود باشد آنهم با کنترل شدید به صورتی که اگر آن برنامه از چهارچوب این شرکت تبعیت نکند شما باید از استفاده آن نرم افزار منصرف شوید.

  • دسترسی ساده به تمامی فایل ها

مدیریت فایل در اندروید با نصب اپلیکیشن های مدیریت فایل به سادگی امکانپذیر است و شما حتی میتوانید با اتصال گوشی خود به کامپیوتر از آن به عنوان یک حافظه ی فلش بهره ببرید.

astro

در صورتی که اولین گام برای کپی کردن یک فایل از کامپیوتر خود یه آیفون، نصب برنامه آیتونز می باشد. در مراحل بعدی نیز باید حساب کاربری داشته باشید و تنها از انتقال فایل های مدیا بهره جویید. این در حالی بود که فقط میخواهیم یک فایل را کپی کنیم!

  • اشتراک گذاری بدون محدودیت

برای اشتراک گذاری فایل در آیفون شما مجبور خواهید بود از برنامه هایی استفاده کنید که ios از آنها پشتیبانی کند. برای نمونه به دلیل عدم پشتیبانی اپل از گوگل پلاس و واتس اپ، باید رویای اشتراک در آنها را فراموش کنید.

در نقطه مقابل، اگر به یک عکس، صفحه وب و یا نقشه ای مواجه شدید، با تمامی برنامه های گوشی اندرویدی خود می توانید آن را به اشتراک بگذارید. اندروید تفاوتی برای گوگل پلاس، تویتر و فیسبوک قائل نمی شود و شما در عمل آزاد هستید.

  • کاربرد مناسب دکمه بازگشت

ساده ترین روشی که می توان به صفحه قبل بازگشت و مهم نیست در چه صفحه ای باشید، دکمه بازگشت در سیستم عامل اندروید می باشد. دکمه ای که حتی بین برنامه ها کاربرد دارد. به عنوان مثال بر روی لینکی از یوتیوب در مرورگر هستید، به یوتیوب میروید و با فشار دکمه بازگشت دوباره به جای قبلیتان یعنی مرورگر باز می گردید.

حال آنکه در ios دکمه هوم برای خروج از برنامه و بازگشت به صفحه اصلی و برای هر اپلیکیشن از دکمه های ناوبری مخصوص به آن می توان استفاده نمود.

  • چند وظیفگی

برای انجام دو یا چند کار همزمان بر روی گوشی خود، شما نیاز به خرید گوشی های اندرویدی سامسونگ و ال جی بروید. این دو شرکت به شما این امکان را می دهند تا به عنوان مثال فیسبوک خود را چک کنید و همزمان در پنجره ای دیگر برای خود یادداشتی تهیه کنید.

multitask

البته این ویژگی به صورت پیش فرض در سیستم عامل اندروید قرار ندارد ولی گوگل قصد دارد با معرفی اندروید M این ویژگی به اندروید خام افزوده شود. اپل نیز این ویژگی را در برنامه آینده خود در سری ios9  مخصوص تبلت ها قرار داده است.

  • وضوح بالا در صفحات نمایش

اپل در حالی در سال ۲۰۱۴ اولین سری صفحه نمایش فول اچ دی خود را به نام آیفون ۶ پلاس روانه بازار کرد که این صفحات دو سال پیش توصط گوشی های اندرویدی ارائه شده بود. این عمل از سوی اپل به این عنوان مطرح می شود که این شرکت در استفاده از فناوری های جدید عجله ای ندارد. استانداردی که اندروید امروزه در صفحه نمایش های خود از آن بهره می برد QHD است که اپل هنوز علاقه ای در این مورد از خود بروز نداده است..

  • قابلیت بازخورد لرزشی

اطمینانی که از لرزش کوچک حاصل از فشردن دکمه ای بر روی صفحه کلید حاصل می شود همان حسی است که هنگام کار با کامپیوتر به صورت فشرده شدن و حرکت به سمت داخل دکمه های فیزیکی به شما منتقل می شود که در گوشی های هوشمند به دلیل نبودن دکمه های فیزیکی این وظیفه توسط بازخورد لرزشی انجام می شود.

قابلیت فورس تاچ در حالی امروزه به گوشی های آیفون افزوده شده که سالیان زیادی از معرفی آن در گوشی های اندرویدی می گذرد.

ضمن اینکه اضافه شدن این قابلیت به این گوشی استفاده های فراوانی را در برنامه های آیفون خواهد داشت، هنوز استفاده از فورس تاچ در آینده آیفون در هاله ای از ابهام وجود دارد.

  • NFC

با استفاده از این ویژگی انتقال فایل ها بین دو گوشی سریع تر انجام شده و حتی می توان پرداخت های خود را با با استفاده از NFC و Google Wallet (مخصوص اندروید) انجام داد. اپل به تازگی و در سری اپل پی از این ویژگی بهره می برد در حالی که مدت زیادی از استفاده اندروید از این قابلیت می گذرد.

Xperia-M-video-overlay-332f28aa07eded0e7f7895654589769c-940

حال با توجه به تجربه خودتان از کار با این دو سیستم عامل متفاوت و اطلاعاتی که از این متن کسب نمودید، شما کدامیک را برتر از  دیگری می دانید؟ با کدامیک بیشتر سازگارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *