چگونه کیفیت سیگنال وای فای را در اسمارت فون ها تقویت کنیم

هنگامی که با گوشی هوشمند خود به شبکه وایرلس متصل و در حال انجام فعالیت مهمی هستید بار ها پیش آمده که به دلایل مختلفی قدرت سیگنال وای‌فای گوشیتان ضعیف و یا قطع شده باشد که این کار شما را به شدت عصبی کرده و از این بابت کلافه می شوید .حال به روش هایی برای تقویت سیگنال وای فای گوشی های هوشمند می پردازیم:

بارها درباره مضرات امواج رادیویی و شبکه‌های بی‌سیم روی سلامتی انسان بحث شده، به هر حال میلیون‌ها نفر به صورت روزانه از این سیستم برای اتصال به شبکه اینترنت استفاده می‌کنند و عملکرد ضعیف سیگنال فرقی نمی کند که به روتر یا آنتن WiFi گوشی مربوط باشد.در هر صورت دلایل بسیاری برای ضعیفی این سیگنال وجود خواهد داشت. هر چند که کاربران برای تقویت این سیگنال روش های متعددی را به کار برده اند اما دلایل زیادی وجود دارد که در این مشکل سهیم هستد ، عبارتند از: نحوه قرارگیری روتر، مواد به کار رفته در دیوارهای منزل یا محل کار، نویز روی خط و… ، که هر کدام می توانند موجب ضعف عملکرد سیگنال های شبکه وای فای گوشی شوند.

قصد داریم این بار به جای معرفی انواع اپلیکیشن‌های آنلاین یا بهینه‌کننده قدرت وای‌فای(WiFi Optimizer ) و بررسی تمام آنها ، که بسیار وقت گیر بوده به آموزش روش های بهتری در رابطه با تقویت سیگنال های وای فای بپردازیم:

در این آموزش، فرقی نمی‌کند دستگاه شما به سیستم عامل ویندوزفون، اندروید یا آی‌او‌اس مجهز باشد. در واقع هر دستگاهی که امکان برقراری ارتباط بی‌سیم با روتر داشته باشد می‌تواند از این روش تقویت سیگنال استفاده کند.

مراحل زیر با فرض اینکه شما از کامپیوتر ویندوزی استفاده می‌کنید تهیه و در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

 

  • مرحله ۱- ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ :

ابتدا بهتر است در رابطه با روتری که موجب کلافه شدن ما شده اطلاعاتی بدست آوریم، می توانید با تایپ آی پی ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ یا ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ و یا ۱۹۲٫۱۶۸٫۲٫۱ در نوار آدرس مرورگر به رابط روتر دسترسی داشت.

192.168.0.1.jpg

ساده‌ترین روش برای این کار باز کردن یک پنجره cmd از منوی استارت و اجرای cmd.exe است.

 

  • مرحله ۲- شناسایی درگاه ورودی پیش‌فرض :

2wifi

بعد از باز شدن پنجره cmd، عبارت ipconfig را تایپ کرده و دکمه اینتر را بزنید و کمی صبر کنید. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید جلوی عبارت Default Gateway، آی‌پی روتر شما نوشته شده که می‌توانید آن را به خاطر بسپارید یا اینکه آن را یادداشت کنید.

 

  • مرحله ۳- ورود به رابط کاربری روتر:

در این مرحله به سراغ گوشی هوشمند خود می‌رویم. مقدار درگاه ورودی یا همان Default Gateway که در قسمت قبل یادداشت کردیم را در نوار آدرس مرورگر گوشی وارد می‌کنیم. پنجره‌ای باز می‌شود که برای ورود به رابط کاربری روتر از شما نام کاربری و رمز عبور می‌خواهد.

Entry

اگر قبلا این فیلدها را تغییر نداده باشید کافی است در قسمت username و password کلمه admin را وارد کنید تا صفحه تنظیمات روتر باز شود. اگر نتوانستید با این روش وارد شوید، معمولا روی جعبه یا زیر روتر نام کاربری و رمز عبور ورود به تنظیمات درج شده است. در غیر این صورت می‌توانید در گوگل جستجو کنید.

  • مرحله ۴- بررسی گزینه‌ها :

4wifi

وقتی وارد صفحه اصلی رابط کاربری روتر شدید بسته به مدل آن گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار می‌گیرد. تصویری که مشاهده می‌کنید مربوط به یکی از روترهای tp-link است و منوهای اصلی در سمت چپ صفحه قرار دارند. اگر شما از روتر دیگری استفاده می‌کنید نگران نباشید. فقط کافیست از منوی وایرلس وارد قسمت wireless settings شوید.

 

 

  • مرحله ۵- گزینه Channel :

در این مرحله ما به دنبال فیلد Channel هستیم . این گزینه به شما می‌گوید که روتر شما با چه فرکانسی سیگنال WiFi را به گوشی منتقل می‌کند. همانطور که تصور می‌کنید، هر چه از کانالی که دیگران استفاده می‌کنند فاصله بگیرید، نویز کمتری خواهد داشت و در نتیجه عملکرد سیگنال بهتر خواهد شد. گام بعدی این است که شبکه‌های اطراف خود را تحلیل کنید تا ببینید در کدام نقطه کانال شما در بهترین حالت قرار دارد.

Channel-options

  • مرحله ۶- ابزار مورد نیاز :

برای تحلیل نیاز به نرم‌افزاری خاص دارید که باید برنامه کاربردی مناسب گوشی خود را بیابید.مثلا برای گوشی‌های اندروید می‌توانید از Wi-Fi Analyzer استفاده کنید.

The-tool-you-need.jpg

بیشتر ما از روترهای قدیمی ۲٫۴GHz استفاده می‌کنیم ، فرض می کنیم که شما هم به این نوع روتر متصل می‌شوید. برای روترهای ۲٫۴GHz تا ۱۴ کانال وجود دارد . هر کانال به اندازه یک طیف ۵ مگاهرتزی از بقیه جداست و شبکه شما تا ۲۰ مگاهرتز جواب می‌دهد ، وقتی در یک محدوده دور قرار دارید، شبکه شما در مجاورت دیگر شبکه‌ها قرار دارد ،پس بهترین نقطه را که در آن کمترین تداخل وجود دارد انتخاب کنید .همان طور که مشاهده می کنید کانال‌های ۱ ، ۶ و ۱۱ بدون هیچ‌گونه تداخل با هم کار کنند ،همچنین بهترین کانال ۱ است که هیچ شبکه دیگری در آن وجود ندارد.اما ممکن است بعضی از کاربران کانال های ۲،۳،۴، یا ۵ را انتخاب کرده وموجب تداخل سیگنال شبکه شما شوند.

اگر مطلب را مفید یافتید و توانستید کیفیت کاربری خود را ارتقا دهید خوب است که این مطلب را در بلاگ یا با دوستان خود به اشتراک بگذارید. برای دریافت سایر آموزش های کاربردی توصیه می کنیم که آدرس ایمیل خود را در خبرنامه سایت ثبت کنید و منتظر آموزش های کاربردی ما باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *