چگونه یک خودرو ساخته می شود

کارخانه های خودرو سازی در جهان برای تامین قطعات مورد نیاز خود برای ساخت خودرو، توسط زنجیره تولید این قطعات که در چهار هزار مکان مختلف در جهان قرار دارند تامین می شود و برای مونتازبه کارخانه مورد نظر فرستاده می شوند. کارخانه تولید خودرو مکانی است که در آن کارگران ماهر و سیستم های رباتیک همه اجزای لازم برای ایجاد یک محصول نهایی که از این نقاط مختلف تأمین می شوند را گرد هم می آورند تا محصول نهایی تولید شود.

 

8037_498

شاسی خودرو:

شاسی یکی از اجزاء اساسی خودرو می باشد که سایر اجزاء داخل آن ادغام می شوند. البته در بسیاری از خودروهای امروزی شاسی دیگر به صورت یک جزء جداگانه وجود ندارد بلکه در زیر بدنه ادغام ویکی می شود. به این ترتیب بدنه از همان مراحل اولیه ساخت به خط مونتاژ وصل می شود ،همان طورکه این بدنه پیش می رود، ماشین به معنای واقعی کلمه درست می شود و محصول نهایی ایجاد می شود. موتور، سیستم تعلیق جلو و عقب، مخزن سوخت، پلوس، سیستم انتقال قدرت، میل لنگ، جعبه دنده، جعبه فرمان و سیستم ترمزهمگی قطعاتی هستند که به ترتیب بر روی بدنه خودرو بسته می شوند.

بدنه خودرو:

یکی از فرایندهای اصلی تولید ساخت بدنه خودرو می باشد که ابتدا، مجموعه کف بدنه در مکان مناسبش قرار می گیرد و سپس ستون های چپ و راست برای عقب، وسط و جلو، همچنین مجموعه عقب بدنه، در موتور (کاپوت) و سقف به بدنه جوش داده می شوند.که تمام این مراحل توسط ماشین آلات رباتیک انجام می شود.

رنگ خودرو:

قبل از اینکه خودرو به مرحله رنگ کردن برسد ابتدا مورد بررسی و عیب یابی قرار می گیرد تا تغییر شکل ها و فرو رفتگی های به وجود آمده مشکل ساز نشود و بعد از آن بدنه در لایه زیرین غوطه ور شده وپس از خشک شدن مرحله اصلی یعنی رنگ بدنه انجام می گیرد و سپس بدنه را در معرض هوای گرم قرار می دهند تا بدنه به خوبی خشک شود. البته قبل از بردن به کوره پخت رنگ، قسمت های نفوذ آب و هوا به بسیاری از قسمت های بدنه با یک سری مواد آب بندی کردن گرفته می شود.

اجزای داخلی خودرو:

بعد از آن که خودرو رنگ زده شد به مرحله مونتاژ می رود تا اجزاء داخلی خودرو مانند جلو آمپر، سیستم های سیم کشی، قسمت های مختلف داشبورد، چراغ های داخلی، صندلی ها، رودری های تزیینی داخل، سقف کاذب، رادیو، بلندگو، شیشه، ستون فرمان، نوارهای آب بندی دور در، پدال های ترمز و گاز، موکت کف و طاقچه عقب به بدنه متصل شود.

جفت کردن بدنه/شاسی:

در گذشته شاسی و بدنه دو جزو جدا بودند. ولی امروزه بدنه جوری طراحی می شود که عملکرد شاسی با سازه زیرین در هم آمیخته می شود ،هنگامی که خودرو ساخته شد به مرحله تست کردن می رود تا بازرسی به طور کامل صورت گیرد تا از نظر سرعت و کامل بودن رایانه و ماشین های کنترل تناسب بین مجموعه بدنه و شاسی اطمینان حاصل می شود. سپس خودروهای ساخته شده در صف انتظار برای نقل و انتقال به منظور فروش قرار می گیرند .

البته این روزها اغلب کارها در کارخانه های تولید خودرو با روش های پیشرفته تری و از اتوماسیون بهتری بهره می برند. توصیه می کنیم برای دریافت اخبار جدید در مورد علم و تکنولوژی با ما در تماس باشید و ایمیل خود را در خبرنامه سایت ثبت نمایید.

 

 

 

 

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *