کدام قطب سرد تر است؟ قطب شمال یا جنوب

همانطور که می دانید به دلیل تفاوت زوایای تابش نور خورشید در جای جای کره ی زمین آب و هوای مختلفی وجود دارد دو بخش بسیار متفاوت قطب های شمال و جنوب هستند که هر دو سرد هستند و آب و هوایی تقریبا مشابه دارند. سردی این دو قطب به این علت است که هیچ گونه نور مستقیمی از خورشید دریافت نمی کنند.

در قطب ها، حتی در اواسط تابستان، خورشید همیشه در پایین افق است. در فصل زمستان، خورشید خیلی پایین افق است به طوری که برای ماه ها بالا نمی آید. بنابراین روزها هم درست مثل شب ها سرد و تاریکند.

march-of-the-penguins-10

با این اوصاف این دو قطب در مقابل هم قرار گرفته اند و میزان دریافت نورشان یکسان است. هر چند میزان دریافتی نور و تابش ها یکسان است اما قطب جنوب از قطب شمال سرد تر است. این تفاوت دما البته بسیار زیاد است اما دلیل این تفاوت چه می تواند باشد. به طور کلی می توان گفت چون این دو قطب از بسیاری جهات در مقابل هم قرار دارند بنابراین این تفاوت دما مشاهده می شود.

قطب شمال یک اقیانوس بزرگ است که خشکی هایی آن را احاطه کرده اند و در مقابل این قطب جنوب، خشکی ای است که یک اقیانوس آن را در بر گرفته است.

اقیانوس زیر یخ های قطبی شمال سردتر می باشد اما از یخ گرم تر است و این موجب می شود که اقیانوس کمی هوای اطراف را گرم تر نگه دارد.

 ویژگی محیطی قطب جنوب را به صورت خشک و مرتفع برشمرده اند در عین حال زیر یخ و برف ها خشکی است و اقیانوسی نیست و این موجب می شود خشکی و کوه ها در کنار هم باشند. متوسط کوه ها و ارتفاعات این قطب به ۲٫۳ کیلومتر می رسد. هر چه ارتفاعات را بپیمایید و بالاتر بروید هوا هم بیشتر سرد می شود.

 اطلاعات زیر دانسته های شما را در باره این دو قطب تکمیل می کند:

زمان سال

متوسط دما در قطب شمال

متوسط دما در قطب جنوب

تابستان

۳۲ درجه فارنهایت (صفر درجه سانتی گراد)

۱۸- درجه فارنهایت (۲۸٫۲- درجه سانتی گراد)

زمستان

۴۰- درجه فارنهایت (۴۰- دره سانتی گراد)

۷۶- درجه فارنهایت (۶۰- درجه سانتی گراد)

با استفاده از ویژگی هایی که در جدول گفته شد و البته در کنار تحقیفات محققین می توان دانسته های مان در باره این دو قطب را با موارد زیر تکمیل کنیم:

در هر دو قطب شمال و جنوب یخ ها در حال آب شدن و کوچک شدن هستند.

ice-cap-antarctica

یخ های قطب شمال به دلیل گرم بودن هوای اطراف به دلیل گرم تر بودن اقیانوس در حال آب شدن هستند و این نشان می دهد که آب و هوای کره زمین به طور کلی در حال گرم شدن است.

قطب جنوب نیز کم کم هوای گرم را تجربه خواهد کرد اما سرعت این گرم شدن بسیار اندک است و سریع رخ نمی دهد. دلیلش این است که قطب جنوب از گرم شدن اقیانوس کمتر تأثیر می گیرد.

 march-of-the-penguins-10

از جمله تفاوت های دیگری در مورد این دو قطب پرندگان و حیواناتی است که در این منطقه ها زندگی می کنند. پنگوئن ها و خرس های قطبی دو قشر بزرگ اند که ما فکر می کنیم زیستگاه مشترگی دارند در صورتی که پنگوئن ها در قطب جنوب و خرس های قطبی هم در قطب شمال زندگی می کنند. اگر این دو قشر در کنار هم بودند قطعا پنگوئن ها به صورت غذای خرس ها در می آمدند و خرس ها هیچ دغدغه ای نداشتند به همین علت خرس ها در قطب شمال هم اکنون از خوک های دریایی و امثال آن تغذیه می کنند.

از طرفی نیمی از ذخایر طلای سیاه هم اکنون در زیر یخ های قطب شمال واقع شده است در صورتی که برای یخ های قطب جنوب چنین چیزی وجود ندارد.  هر چند در فیلم ها مشاهده می کنیم که بسیاری از افراد به این قطب رفته اند و پرچم فتح خود را در آنجا افراشته اند اما تا کنون آثاری از زندگی پیشینیان در این قطب مشاهده نشده و این محل تنها جایی است که متعلق به هیچ کس نیست چون غیر قابل سکونت است.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *