شرکت‌ های بزرگ چگونه برای خود نام انتخاب کرده اند؟

در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که شرکت های بزرگ چگونه نام های خود را انتخاب کردند. در ابتدا از غول بزرگ نرم افزار شروع می کنیم. شاید برای افراد جالب باشد که بیل گیتس چگونه با شریکش راه بسیار دشوار و پیچیده را طی کردند تا به این جا رسیدند.

Microsoft

5082118af786e65f5dca8b5620e418c1_XL

مایکروسافت، شرکت کامپیوتری آمریکایی و چند ملیتی است که دفتر مرکزی آن در شهر ردموند، ایالت واشنگتن، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این شرکت، بزرگترین شرکت ارائه نرم‌افزار رایانه در دنیاست، که به انتشار کتاب و تولید محصولات چند رسانه‌ای و ارائه خدمات پست الکترونیکی نیز می ‌پردازد.

مایکروسافت در یک سال میلادی، بیش از ۶۲ میلیارد دلار درآمد فروش، بیش از ۱۸ میلیارد دلار سود خالص و ۸۹٬۰۰۰ کارمند در کشورهای مختلف دنیا داشته است. فعالیت اصلی آن در زمینه طراحی، توسعه، ساخت، صدور مجوز، پشتیبانی و ارائه خدمات نرم ‌افزاری برای ابزارهای رایانه‌ای می‌باشد.

پر فروش‌ترین محصولات مایکروسافت، سیستم ‌عامل «ویندوز» و نرم‌افزار «آفیس» است و شعار اصلی شرکت «یک رایانه روی هر میز و در هر خانه، که نرم ‌افزار های مایکروسافت را اجرا کند. » می‌باشد. این دو محصول با سهمی حدود ۹۰٪ در سال ۲۰۰۳ برای مایکروسافت آفیس و در سال ۲۰۰۶ برای ویندوز جایگاه مهمی در بازار فروش محصولات کامپیوترهای شخصی و کامپیوترهای رومیزی پیدا کردند.

مایکروسافت که در ابتدا کار خود را توسط دو دوست دوران کودکی به نام ‌های بیل گیتس و پُل جی. آلن با ساخت و فروش مفسر زبان برنامه ‌نویسی بیسیک (Basic interpreters) برای « آلتایر (Altair)» شروع کرد، در اواسط دهه ۸۰ میلادی با طراحی سیستم ‌عامل داس بر بازار سیستم ‌های عامل رایانه‌های خانگی مسلط شد.

شرکت، سهام خود را وارد بورس کرد، که با افزایش ارزش سهام، چهار نفر، میلیاردر و حدود ۱۲٬۰۰۰ نفر از کارکنان مایکروسافت، میلیونر شدند.

شرکت مایکروسافت همواره هدف نقد های مختلفی از جمله انحصار طلبی بوده، که موجب تشکیل دادگاه‌های قضایی بسیاری علیه آن، به علت تجاوز از قوانین انحصار، در وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا و کمیسیون اروپا شده است.

مایکروسافت علاوه بر بازار سیستم‌ عامل و نرم ‌افزار اداری، در زمینه‌های دیگر هم فعالیت می‌کند مانند: شبکه تلویزیونی ام ‌اس ‌ان ‌بی‌ سی”MSNBC”، سایت اینترنتی «ام ‌اس ‌ان» و دانشنامه چندرسانه‌ای انکارتا (که دیگر انتشار نمی‌یابد). همچنین در زمینه تولید سخت‌افزار رایانه، با ساخت محصولاتی مانند موشواره و نیز سرگرمی‌های خانگی، از جمله ایکس‌ باکس، ایکس‌ باکس ۳۶۰ و زون(zune) نیز مشغول است. مایکروسافت از گذشته تاکنون با استفاده از روش‌ های مختلف مانند گروه خبری «یوزنت» “Usenet” و وب، پشتیبانی از نرم‌افزار های خود را همواره ادامه داده ‌است و جایزه ی «ام‌ وی ‌پی» Microsoft MVP را به داوطلبانی که در کمک به مشتریان شرکت مفید بوده باشند، اهدا می‌کند.

در آوریل ۲۰۱۴ مایکروسافت شرکت فنلاندی تولید تلفن همراه نوکیا را به قیمت هفت و نیم میلیارد دلار خرید. بدین ترتیب تولید گوشی ‌های تلفن همراه توسط شرکت نوکیا برای همیشه به پایان رسید. با وجود این نوکیا اعلام کرد از این پس بر خدمات نرم ‌افزاری، نقشه‌کشی، شبکه ‌سازی و پیشبرد فناوری متمرکز خواهد شد. تلفن‌ های همراه نوکیا پس از ورود گوشی‌های هوشمند به ویژه سامسونگ و آیفون، به سرعت از رده خارج شدند.

این ها توضیحات اجمالی از روند شرکت مایکروسافت تا به امروز بوده است. حال در مورد نام آن که موضوع اصلی بحث ما می باشد می پردازیم. نام این شرکت برگرفته از دو کلمه ی مایکروپروسسور و نرم افزار می باشد. این دو نام در ابتدای کار شرکت که کار اصلی آن مربوط به تولید نرم افزار بود هم خوانی داشت.

در سال ۱۹۷۷ این شرکت توانست دفتر رسمی خود را که اولین دفتر رسمی اش بود در کشور ژاپن با نام ASCII Microsoft ایجاد کند. پس از این نام شرکت با تلاش فراوان دو همکارش توانست به صورت کاملا قانونی و رسمی در واشنگتن آمریکا آن را ثبت کنند و او اولین قدم برای ایجاد Microsoft inc که در آینده ی خود به یکی از ابر قدرت های تولیدی نرم افزار تبدیل شود.

Facebook

Eisenberg-730x599

یک سرویس شبکه اجتماعی بر خط است که در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش ادوآردو سوری، اندرو مک‌کالم، داستین مسکوتیز و کریس هیوز در دانشگاه هاروارد به وجود آمد. در ابتدا نام ‌نویسی در این تار نما به دانشجویان دانشگاه هاروارد محدود بود، اما با گذشت زمان درِ آن برای دانشگاه ‌های شهر بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز گشوده‌ شد. پس از افزوده ‌شدن دانشگاه‌های مختلف و دبیرستان ‌ها به لیست مجاز عضویت در فیس ‌بوک، عضویت در آن به تدریج در دسترس تمامی افراد بالای ۱۳ سال در سراسر دنیا قرار گرفت.

کاربران برای بهره‌ گیری کامل از فیس ‌بوک باید در آن نام ‌نویسی کنند. پس از نام ‌نویسی، امکان ایجاد نمایه شخصی، افزودن دیگر کاربران به فهرست دوستان، فرستادن و دریافت پیام و دریافت آگاه ‌سازی از تغییرات دوستان خود فراهم می‌گردد. علاوه بر این موارد، پیوستن به گروه‌های مورد علاقه، یافتن هم‌کاران، هم‌کلاسی‌ها، پسندیدن پست ها، بیان دیدگاه و دسته ‌بندی دوستان از امکانات دیگر این سیستم است. در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی تعداد اعضای این وب ‌سایت از مرز ۱ میلیارد نفر گذشت. که به گفته خود فیس‌بوک ۸٬۷٪ آن‌ها کاربران جعلی هستند. وب ‌سایت فیس ‌بوک سالیانه ۱۸۰ پتابایت (معادل نیم پتابایت در روز) اطلاعات در سرورهای خود ذخیره می‌کند. این وب‌ سایت به ۴۰ زبان دنیا قابل دسترس بوده و ۷۰ درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده هستند.

در ماه می سال ۲۰۰۵، شرکت اکسل پارتنرز ۱۲٬۷ میلیون دلار و جیم بریر ۱ میلیون دلار در این وب‌ سایت سرمایه‌گذاری کردند. در ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی فیس‌ بوک عنوان پر استفاده‌ ترین سرویس شبکه اجتماعی را از آن خود کرد و مجله انتر تینمنت ویکلی نیز آن را در صدر لیست بهترین ‌های دهه قرار داد.

فیس‌بوک در ۸ ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی شروع به فروش سهام خود کرد و به یک شرکت عمومی تبدیل شد. این وب‌ سایت با در آمد ۵٬۱ بیلیون دلاری در سال ۲۰۱۲ وارد لیست فرچون ۵۰۰ شد و در سال ۲۰۱۳ در رده ۴۲۶ ام قرار گرفت.

فیسبوک در فوریه ۲۰۱۴ شرکت پیامک‌رسانی واتس اپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. این بزرگترین سرمایه‌گذاری فیس ‌بوک تا همین تاریخ محسوب می‌شود. برای خرید این شرکت ۴ میلیارد دلار نقد و معادل ۱۲ میلیارد دلار از حق مالکیت خود را پرداخت خواهد کرد و ۳ میلیارد دلار سهام هم بعدا به مالکان و حدود پنجاه کارمند واتس‌آپ تعلق خواهد گرفت. مارک زوکربرگ در بیانیه‌ای واتس‌اپ را سرویسی «فوق‌العاده با ارزش» توصیف کرد و گفت فکر خرید واتس‌اپ یازده روز پیش از ذهنش گذشته است. او پیش‌بینی کرد کاربران واتس‌اپ از میلیارد نفر خواهد گذشت. پیش از این بزرگترین خرید فیس ‌بوک خرید اینستاگرام به قیمت یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ بود.

نام فیس بوک در ابتدا در سال ۲۰۰۴، thefacebook.com بوده و در سال ۲۰۰۵ با محبوبیت بالای خود نام آن به نام کنونی اش تغییر یافت.

Mozilla

MozillaORG

در ابتدا این نام و ایده ی نام گذاری آن با هدف رقابت با مرور گر زمان خود بوده است به صورتی که تیمی از netscape دور هم نشسته بودند و می خواستند نامی برای رقابت با مرورگری در آن زمان به نام ncsa باشد. این مرور گر قرار بود رقیب خود را از بین ببرد و به همین دلیل می بایست نامی بسیار درخور خود را داشته باشد . به همین علت نام گودزیلا را در ابتدا انتخاب نمودند و ترکیب نام دیگری با آن mosaic که ژانری هنری بود و تصاویری زیبا را با خرده شیشه در کنار هم ایجاد می نمود را در چینش نامی خود ترکیب کردند. و نام جدیدی تحت عنوان موزیلا را پدید آوردند که بر اندام مرورگر های آن زمان لرزه می انداخت این نام تا به امروز باعث جهش مرورگر ها شده است.

Wikipedia

WikiWikiWeb-730x323

یک دانشنامه اینترنتی چندزبانه با محتویات آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند مقالات آن را ویرایش کند. نام ویکی‌پدیا واژه‌ای ترکیبی است که از واژه‌ های ویکی (وب‌گاه مشارکتی) و انسیکلوپدیا (دانشنامه یا دایره المعارف) گرفته شده است. هدف ویکی‌ پدیا آفرینش و انتشار جهانی یک دانشنامه آزاد به تمامی زبان‌های زنده دنیاست.

ویکی ‌پدیای انگلیسی در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۰۱ (۲۶ دی ۱۳۷۹) به صورت مکملی برای دانشنامه تخصصی نوپدیا نوشته شد. بنیان‌گذاران آن، “جیمی ولز” و “لری سنگر” هستند. هم اکنون بنیاد غیر انتفاعی ویکی‌مدیا پروژه ویکی‌پدیا را پشتیبانی می‌کند. میزبان‌های اینترنتی اصلی این وب‌گاه در شهر تامپای فلوریدا هستند. همچنین میزبان‌های اضافی دیگری هم در شهرهای آمستردام و سئول به این وب‌گاه یاری می‌رسانند.

ویکی ‌پدیا از پایان آوریل ۲۰۰۷ تاکنون، یکی از ۱۰ وب‌گاه برتر جهان از لحاظ شمار بازدیدکنندگان بوده است که بیش از نیمی از بازدیدها به ویکی‌پدیای انگلیسی مربوط می‌شود.

در میان تمام زبان‌های ویکی ‌پدیا تا تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۵ (۱ تیر ۱۳۹۴) بیش از یکصد وسی ‌و پنج میلیون صفحه وجود دارد که بیش از سی ‌و پنج میلیون عدد از آن ‌ها مقاله است. به ترتیب زبان انگلیسی بیش از ۴٫۸ میلیون، سوئدی ۱٫۹ میلیون، آلمانی ۱٫۸ میلیون، هلندی ۱٫۸ میلیون، فرانسوی ۱٫۶ میلیون، وینارایی، روسی، سینوگبانونی و ایتالیایی هر کدام بیش از ۱٫۲میلیون، اسپانیایی، ویتنامی، لهستانی هرکدام بیش از ۱٫۱ میلیون مقاله دارند. تعداد کاربران ثبت‌نام شده حدود ۵۵٫۸ میلیون نفر است که از میان آنها، ۴٫۰۴۳ نفر مدیر هستند. ویکی‌پدیا در برگیرنده ۲۷۹ زبان با بیش از ۱۰ مقاله و در کل دارای ۲۹۰ گونه زبان ملل دنیا است.

وضعیت ویکی ‌پدیا به ‌عنوان یک منبع معتبر، همیشه، مورد اختلاف بوده‌ است. برخی آن‌ را به ‌خاطر انتشار رایگان، ویژگی قابل ویرایش بودن، سیاست بی‌طرفی و گستردگی عناوین ستوده‌ اند و از سوی دیگر، منتقدین درستی و اعتبار ویکی‌پدیا را به ‌خاطر آزادی ویرایش زیر سوال برده‌اند، همچنین ویکی ‌پدیا به خاطر آسیب ‌پذیری در برابر خرابکاری، کیفیت غیر یکنواخت، سوگیری نظام مند، بی‌ثباتی و نیز به خاطر ترجیح اجماع بر اعتبار در سبک ویرایش مقالات نقد شده‌ است. در مقابل سیاست‌های محتوایی و ویکی پروژه‌های ویکی ‌پدیا توسط کاربرانی تهیه می‌شود که در پی رفع این نگرانی‌ ها هستند. پژوهشگران در دو مطالعه علمی به این نتیجه دست یافته ‌اند که خرابکاری ‌ها عموماً زودگذر هستند و ویکی ‌پدیا نسبتاً به درستی سایر دانشنامه‌ هاست.

ویکی ‌پدیا بر سیاست «دیدگاه بی طرفانه» تأکید می‌کند. طبق این سیاست دیدگاه‌ هایی که توسط شخصیت‌ های برجسته ارائه شده‌اند بدون هیچ تلاشی برای تأیید آنها به طور خلاصه بیان می‌شوند. از آن رو که هر داوطلب می‌تواند مقاله‌ها را به سبک ویکی اضافه یا ویرایش کند، تخریب و عدم اطمینان به صحت همه مطالب از مشکلات همیشگی این دانشنامه بوده‌ است. با این حال در موارد متعددی مقاله‌ های ویکی ‌پدیا را در رسانه های گروهی و مراکز علمی نقل کرده‌اند. مقاله‌ های این دانشنامه تحت مجوز حق تالیف آزاد گنو قابل دسترسی هستند. نسخه زبان آلمانی و انگلیسی ویکی‌پدیا به ‌وسیله دیسک‌ های فشرده منتشر شده و نسخه‌های دیگر آن روی وب‌گاه‌ های دیگر به صورت Fork یا آینه قرار داده شده‌اند. با رشد روز افزون این دانشنامه گردانندگان آن در بنیاد ویکی‌ مدیا چندین پروژه مشابه دیگر همچون ویکی ‌واژه، ویکی ‌کتاب، ویکی ‌گفتاورد و ویکی‌خبر را پدید آوردند.

نام ویکی پدیا احتمالا از کلمه ی wiki wiki web گرفته شده باشد و این در زبان بومی هاوایی به معنای سریع و با سرعت است. همچنین پدیا نیز در زبان انگلیسی به معنای شهر دانایی می باشد در کل کلمه ی ویکی به سایت ها و سرویس هایی که دارای مطالب دانشنامه ای باشد اطلاق می شود.

Yahoo

Yahoo_1996-520x305

در سال ۱۹۹۴ دیوید فیلو و جری یانگ فعالیت خود را بر روی این پروژه آغاز کردند و یک سال بعد در ژانویه ی ۱۹۸۵ و دقیقا در زمانی که این شرکت رسمیت یافت دامنه یاهو خریداری شد . با توجه به این که کلمه ی یاهو به معنای فرد پر سر و صدا می باشد ولی در اصل مخفف جمله Yet Another Hierarchical Officious Oracle بوده و با توجه به اصالت و معنای بسیار زیبا و مناسب این عنوان، بنیان گذاران این شبکه ی رسمی تحت عنوان یاهو از آن استفاده نمودند و تا به امروز در نام گذاری آن هیچ گونه بازنگری صورت نگرفته است.

می توان گفت شرکت های بزرگ دارای نام های بزرگی بوده اند که شاید در ابتدا نام بزرگشان بزرگ شدن شرکتشان را یدک کشیده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *