بند کفشی که خودکار باز و بسته می شود

گجت های پوشیدنی روز به روز در حال پیشرفت هستند به طوری که در کوچکترین پوشیدنی ها نظیر کمر بند و زیپ هم راه پیدا کرده اند. یکی از مسائلی که جدیدا محققان روی آن در حال آزمایش هستند مرتبط با کفش های رباتی است که تقریبا در این امر موفق شده اند.

nA1408044995

محققان دانشگاه فرایبورگ در آلمان کفشی طراحی کرده اند که بند این کفش با سنسورهایی عجین شده که به طور خود کار باز و بسته می شود و میزان فشار بند به پای فرد و نحوه ی پوشیدن کفش بستگی دارد.

وقتی فرد می خواهد کفش را از پای خود بیرون بیاورد، دو ضربه پیاپی به پاشنه زده که در چنین زمانی سنسورها به کار افتاده و بند کفش را باز می کنند. البته این تحقیقات باید ادامه پیدا کند و طرح ارتقا پیدا کند.

البته این کفش نیازی به شارژ برقی برای باز و بسته شدن ندارد. جالب اینجاست که وقتی فرد راه می رود، انرژی مورد نیاز این دستگاه تامین می شود. البته این کفش در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار دارد. در هر کفش آهنربایی قرار داده اند، که می تواند نیروی برق و الکتریکی را از کنش های آن دریافت کند.

9311-12m3516

زمانی که فرد یک ساعت پیاده روی کند، می تواند انرژی کافی برای یک بار بستن بند بدست آورد اما چون باز شدن بند به فنر متکی است نیازی به باطری ندارد.

البته این کفش در حال ارتقاست به طوری که دانشمندان می خواهند که در این کفش ابزاری جا سازی کنند که به راهبری کمک می کند. این کفش از قطب نما، سرعت سنج و ژیرسکوپ و … برای تعیین جهت و آدرس استفاده می کند.
گفتنی است این کفش در درجه ی اول برای سالمندان و معلولین و کودکان طراحی خواهد شد چرا که این قشر آسیب پذیر ترین قشر بوده و نیاز بیشتری به مراقبت و نگهداری دارند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *